Nieuws


Leo Spreksel, de artistiek directeur van Korzo, ontving op 21 november jl. de Juryprijs van de Piket Kunstprijzen voor zijn jarenlange bijdrage aan de ontwikkeling van talent in Den Haag.

De jury: "Leo Spreksel is de belichaming van wat één individu voor de ontwikkeling van dans in een stad kan betekenen. Dat begint al in 1988 na zijn aanstelling als eerste dansprogrammeur van het Korzo theater in Den Haag. Hij begrijpt dat jong talent alleen aan het kunstklimaat van een stad gekoppeld kan worden door ondersteuning. Dat doet hij onder meer door het eerste productiehuis voor dans in Nederland te vormen. Door samenwerkingen met anderen, zoals het Holland Dance Festival en het Nederlands Dans Theater, tilt hij talentontwikkeling naar een hoger plan. Ook zet hij zich in voor jongeren en geeft hij andere dansvormen, zoals Indiase dans en breakdance, een plek in het theater. Spreksels verdiensten voor de dans zijn van onschatbare waarde. Mede dankzij hem kan Den Haag zich met recht profileren als een dansstad van internationale allure."

meer info

01 dec 2016


Op vrijdag 25 november start de kaartverkoop van CaDance met een knallende feestdagenactie. Van 25 november t/m 26 december 2016 krijgt u €4,- korting op voorstellingen en arrangementen.*

Het programma van CaDance wordt ook op vrijdag 25 november bekend gemaakt.

* m.u.v. voorstellingen in het Zuiderstrandtheater. De korting geldt alleen op de Normaal prijs en niet i.c.m. andere kortingen.

16 nov 2016


Op maandag 7 november 2016 is er zowel telefonisch als online geen kaartverkoop mogelijk i.v.m. werkzaamheden aan de website. 
De verwachting is dat dit aan het einde van de middag is verholpen.

Onze excuses voor het ongemak.

05 nov 2016


Een carrière als professioneel danser is geen lang leven beschoren. Het instrument van de danser, het lichaam, kan op een zeker moment niet meer voldoen aan de hoge fysieke en technische eisen die worden gesteld. Rond hun 34ste zijn de topsporters onder de kunstenaars genoodzaakt om een keuze voor een ander beroep te maken. De Omscholingsregeling Dansers helpt hen daarbij.

Deze tentoonstelling toont foto’s van dansers na hun dansloopbaan. Hoewel gestopt met dans, heeft hun instrument nog lang niet afgedaan. Het lijf gebruiken zij anders. Toch blijft de danser in hen herkenbaar. De zo eigen manier van bewegen blijft zichtbaar. Dat verdwijnt niet. De dansers van toen in het leven nu.


De tentoonstelling Second Stage is gemaakt ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van de Omscholingsregeling Dansers. Sinds de start in 1986 maakten honderden dansers van deze regeling gebruik om een tweede loopbaan te beginnen. Wat zij gemeenschappelijk hebben, is dat zij ook in hun nieuwe carrière succesvol zijn. De Omscholingsregeling Dansers is daarmee een inspirerend voorbeeld van de manier waarop werknemers in de kunstensector duurzaam kunnen worden ingezet.

Goran werd in 1978 geboren in het huidige Slovenië. Hij danste onder meer bij Krisztina de Châtel, Piet Rogie en Nicole Beutler. Al tijdens zijn dansloopbaan ontwikkelde hij belangstelling voor de relatie tussen dans en fotografie. De keuze voor een tweede loopbaan was daarmee snel gemaakt. Gesteund door de Omscholingsregeling Dansers begon hij aan de Fotoacademie Amsterdam. In 2015 studeerde hij cum laude af met zijn afstudeerproject Jakob. Dit project was aanleiding voor een artikel in het gerenommeerde British Journal of Photography. Goran’s werk werd geselecteerd voor de Unseen Dummy Award 2015 en Selection Of Dutch photography 2015.

Second Stage tentoonstelling vindt plaats van 10 november t/m 15 december in Korzo theater. De tentoonstelling is onderdeel van Here we live and now

HERE WE LIVE AND NOW
do 10 t/m 19 november
meer info & tickets

Second Stage is mede mogelijk gemaakt door Omscholing Dansers Nederland, Amsterdamse Fonds voor De Kunsten en Theodoor Gilissen.

04 nov 2016


Wegens een update van ons kassasysteem ontvangt u tijdelijk geen e-mailbevestiging van uw online gekochte tickets. Zodra de bug verholpen is, zullen de e-mailbevestigingen worden verwerkt en zult u deze alsnog ontvangen. U kunt ervan uitgaan dat als uw betaling geslaagd is, uw tickets zijn besteld en deze klaar liggen bij de kassa van Korzo. Mocht u vragen hebben, dan kunt u contact met ons opnemen via 070 363 7540.

Excuses voor het ongemak.

 

02 nov 2016

Blog: Ontmoetingen in Korzo, door Ellen Dorrestein

Korzo is al jaren een ontmoetingsplek voor jong en oud, amateurs en professionals, publiek en artiesten. Het is een plek waar mensen elkaar vinden en uit een gelijkwaardige interesse voor elkaars verhaal met elkaar in gesprek gaan. Geregeld ontstaan er uit die ontmoetingen nieuwe samenwerkingen. Het werd tijd om deze bijzondere verhalen op te schrijven en te delen. Hoewel de Indiase dansers Hari en Chethana niet in Den Haag wonen, maar in Bangalore India, zijn ze inmiddels niet meer weg te denken uit de Korzo familie. Tijdens het India Dans Festival vertellen zij over hun band en ontmoeting met Aukje en Leo, respectievelijk de zakelijke en artistieke directeurs van Korzo.

Deel I: Chethana & Leo Spreksel

Chethana

Niets gebeurt zonder reden. Ik geloof volledig in het lot en dat mijn lotsbestemming Korzo op mijn pad heeft gebracht. Wat ik bijzonder vind aan Korzo is hoe het met artiesten meedenkt. Er wordt achterhaald wat een danser nodig heeft en die behoefte wordt vervuld. Dat geldt ook voor mij en Hari en onze samenwerking met Leo. De dag dat we Leo ontmoetten waren we best zenuwachtig, maar die eerste afspraak nam meteen hele mooie vormen aan.

Open ogen
Met betrekking tot moderne dans waren Hari en ik net pasgeboren baby’s. We wisten er niets van. In onze klassieke Indiase dans, Kathak, zijn we sterk afhankelijk van gezichtsuitdrukkingen om een specifiek verhaal te vertellen. Leo heeft ons geleerd hoe we onszelf met dans kunnen uitdrukken, zonder onze gezichtsuitdrukking daarvoor in te zetten. Hij heeft onze ogen geopend tot wat er nog meer mogelijk is met ons lichaam. Als we Leo niet hadden ontmoet, zouden we onwetend zijn ten opzichte van onze eigen potentie.

Pure vriendschap
Er is een speciale band die je maar met een aantal mensen kunt hebben in je leven. De vriendschap van mij en Leo is gestaag gegroeid tijdens het samenwerken. Het gericht naar een voorstelling toe werken heeft een belangrijke rol gespeeld in het ontstaan van onze relatie. We denken totaal anders, maar omdat we samen één doel willen bereiken, zitten we toch op dezelfde golflengte. Het is een pure vriendschap, vol van aanmoediging en affectie.

Leo
Ik ben me ervan bewust dat mensen een zakelijk belang hebben bij een goede relatie met mij. Als artistiek directeur kan ik kansen creëren voor artiesten. Andersom heb ik natuurlijk ook een belang bij het ontmoeten van interessante dansers en choreografen. Maar dat wederzijdse zakelijke belang hoeft een persoonlijke relatie niet in de weg te staan. Er ontstaan nog altijd persoonlijke ontmoetingen met een meerwaarde. Dat is het mooiste wat er is, als er ook op menselijk niveau een relatie ontstaat waarin juist belangeloosheid een rol gaat spelen.

Vluchtigheid ontstijgen
Veel ontmoetingen hebben toch een soort vluchtigheid: mensen wandelen je leven in en uit. Er zijn slechts een aantal die de vluchtigheid ontstijgen en iets belangrijks teweegbrengen. De ontmoeting met Hari en Chethana is een cruciale rol gaan spelen in mijn leven. Zij hebben mij doen beseffen hoe belangrijk het is om de warmte en liefde die zij uitstralen zowel te ontvangen als te geven. Bovendien staan zij aan de wieg van een nieuwe creatieve fase in mijn leven.

Vertrouwen
Chethana is iemand die je leert kennen door haar te zien dansen. Zij is een van de weinige dansers wiens persoonlijkheid volledig tot expressie komt tijdens haar voorstellingen. Het feit dat wij ook in de dansstudio samenwerken heeft dus een belangrijke rol gespeeld in hoe ik haar leerde kennen. Ze neemt een groot risico door ook modern repertoire te creëren. Ze loopt daarmee met name in India het risico niet meer als volwaardige of authentieke Kathak danser te worden beschouwd. Het vertrouwen in mij dat blijkt uit die beslissing is mij heel veel waard.

Deel II: Hari & Aukje Bolle

Hari
Met oog op waar Chethana en ik vandaan komen was Korzo voor ons in eerste instantie enorm overweldigend. We waren nog nooit een plek tegen gekomen waar er zoveel respect is voor wat wij doen en waar zoveel waarde aan onze bijdrage wordt gehecht. Korzo was meteen toegewijd aan onze persoonlijkheid en onze manier van dansen en gaf ons de kans daarin verder te ontwikkelen zonder onze afkomst uit het oog te verliezen.

Trots
De eerste keer dat ik Aukje ontmoette zei ze dat ze trots was dat we onderdeel werden van Korzo’s programmering. Dat heeft veel indruk op me gemaakt. In India wordt het woord ‘trots’ niet vaak gebruikt. Onze ouders of docenten hadden nog nooit zoiets tegen ons gezegd. Het was een genereus gebaar van Aukje. Het creëerde meteen een open en veilige sfeer terwijl we elkaar op dat moment nauwelijks kenden.

Kracht
Er zit een inherente onzekerheid in dansers omdat ze constant bezig zijn hun plek te bevechten. Zowel op het podium als in het werkveld. Maar in Korzo en in Aukje’s aanwezigheid valt die onzekerheid volledig weg. Er is een warmte in Aukje, maar ook een kracht. Ik ervaar haar in meerdere rollen: als moeder, als leider, als directeur. Haar combinatie van kracht en bescheidenheid raakt me.

Aukje
Als zakelijke directeur ben je ook werkgever, maar de band tussen mij en Hari is meer dan alleen een zakelijke. Er komen in Korzo zo veel mensen voorbij dat je niet altijd alles even duidelijk kunt registreren, maar Hari had ik niet over het hoofd kunnen zien. Hij is een bijzondere verschijning met een bijna kinderlijke nieuwsgierigheid en een hele open blik.

Korzo biotoop
Wanneer Hari hier in Nederland is, is hij er ook intensief. Hij is geen passant. Als artiest brengt hij enorm veel kennis en expertise met zich mee in een kunstvorm die we hier nauwelijks kennen. Ik ben trots dat ook dat onderdeel van de Korzo biotoop mag zijn. Hari en Chethana zijn inmiddels echt volwaardige Korzo familieleden die ons eens in de zoveel tijd komen opzoeken om voorstellingen te maken en te presenteren.

Echt contact
Wat Hari bijzonder maakt is dat hij met iedereen echt contact maakt. Hij geeft iedereen zijn onverdeelde aandacht en brengt een hele prettige energie met zich mee. Bovendien leeft hij volledig in het hier en nu en verleidt anderen daar ook toe met zijn enthousiasme. Hij en ik lichtten altijd een beetje op als we elkaar weer zien.

01 nov 2016


De 6e editie van het jaarlijkse India Dans Festival is zaterdag succesvol afgesloten. Met 18 voorstellingen, - vrijwel allen Nederlandse premières - workshops in verschillende dansstijlen, 6 films en informele en inhoudelijke ontmoetingen bood het festival een rijk programma waarin zowel danstraditie als eigentijdse dans centraal stond. Met een record aantal passe-partouthouders, ruim 2900 bezoekers en een bezettingsgraad van 76%, kwam het publiek in grote getale naar het festival om Indiase topartiesten en talenten te zien alsook het samengaan van diverse dansstijlen en samenwerkingen tussen professionals en amateurs.

Prachtige première van Satyagraha, Akte 2, van Philip Glass in @Korzotheater Complimenten @dariofo Op naar Akte 3...wanneer?’ (Bezoekersreactie op Twitter)

Lees hier het hele persbericht...

31 okt 2016


Zahira Suliman is genomineerd voor de Piket Kunstprijzen 2016 in de categorie dans. De prijs wordt voor de derde keer uitgereikt. Met het jaarlijks terugkerende initiatief wil de Stichting mr. F.H. Piket een positieve en structurele bijdrage leveren aan de bloei van de kunsten in en rond Den Haag. De Piket Kunstprijzen zijn bestemd voor jonge kunstenaars uit de disciplines schilderkunst, toneel en dans. De leden van de vakjury hebben uit een brede inventarisatie van het kunsttalent dat in en rond Den Haag actief is, een shortlist opgesteld in drie categorieën: schilderkunst, toneelkunst en danskunst.

Zahira is genomineerd in de categorie dans. Na haar studie Bedrijfskunde, volgde Zahira de opleiding docent dans aan Codarts. Ook danste zij jarenlang bij Crosstown, het jongerentalentontwikkelingstraject van Korzo. Voor haar afstuderen aan Codarts maakte zij voor Crosstown het groepsstuk Disinhibitionalism. Urban choregraaf Shailesh Bahoran maakte speciaal voor het 10-jarig jubileum van Crosstown voor haar de solo Coordination. Meer info over Zahira.

Naast Zahira, zijn ook Kid Colombia en Alice Godfrey genomineerd in de categorie dans. Daarnaast zijn er 3 genomineerden in de categorieën toneel en schilderkunst.

Op 21 november a.s. worden de drie winnaars bekendgemaakt tijdens de feestelijke uitreiking van de Piket Kunstprijzen.

De winnaars ontvangen elk 8.000 euro en een sculptuur van Vittorio Roerade.

DE NAAMGEVER: FREDERIK HENDRIK PIKET
Frederik Hendrik Piket (1927-2011), advocaat en lid van de Eerste Kamer voor de CHU (later CDA), was een groot liefhebber van vooral dans-, toneel- en schilderkunst. Na zijn overlijden ontstond een stichting die jaarlijks drie jonge, veelbelovende kunstenaars wil stimuleren met een prijs.

31 okt 2016


We Are Public is een lidmaatschap voor culturele avonturiers. Het werkt heel simpel: met een vaste bijdrage van 15 euro per maand ben je al lid. Hiermee investeer je in cultuur en krijg je toegang tot de beste concerten, voorstellingen, films en exposities van Den Haag. We zoeken nu 1000 cultuuroptimisten die samen met ons We Are Public in Den Haag willen lanceren. De eerste 1000 leden ontvangen een optimistenpakket, kunnen direct meer dan 50 voorstellingen bezoeken van het pilot-programma en betalen tot 1 januari nog geen lidmaatschap. Wanneer voor 12 december 1.000 leden zijn gevonden gaat We Are Public Den Haag officieel van start op 1 januari. Meld je hier aan en haal We Are Public naar Den Haag!

Korzo zoekt mee naar 1.000 cultuuroptimisten. Bekijk hier ons We Are Public aanbod.

Over We Are Public
We Are Public is een nieuwe manier van cultuur ontdekken en financieren. We zijn een beweging van cultuuroptimisten die vinden dat spannende kunst en cultuur meer publiek en inkomsten verdient en daar zelf voor willen zorgen.

We hebben een uniek cultuurlidmaatschap ontwikkelt waarmee je voor een vast bedrag per maand de spannendste cultuur van Amsterdam kan bezoeken. De inkomsten vloeien terug naar de podia en makers. We Are Public is twee jaar geleden begonnen in Amsterdam en heeft de ambitie om de komende jaren uit te laten groeien tot een landelijk platform.

31 okt 2016


KORZO EN VELE ANDERE ORGANISATIES LIJKEN LANDELIJKE SUBSIDIE TE VERLIEZEN ONDANKS POSITIEF ADVIES
Geen enkel productiehuis voor dans wordt nog ondersteund


Petitie NAPK en Kunsten '92: Belangrijke podiumkunstproducenten worden in hun voortbestaan bedreigd. Tientallen jaren maken ze al de mooiste theaterstukken, dansvoorstellingen en concerten, helpen ze nieuwe talenten in het zadel en enthousiasmeren ze kinderen voor kunst en cultuur. Hun toekomstplannen en de kwaliteit van hun werk is goedgekeurd, maar er is geen budget bij het Fonds Podiumkunsten om ze in 2017-2020 te ondersteunen. Alleen de politiek kan nog voorkomen dat ze straks niet meer door het hele land te zien / te beluisteren zijn.

De belangenorganisaties NAPK en Kunsten ’92 maken zich grote zorgen over het verdwijnen van heel veel kwaliteit, expertise en ervaring in de podiumkunsten.
Ze verzoeken:

  • de cultuurwoordvoerders van de Tweede Kamer om € 9,5 miljoen voor de podiumkunsten toe te voegen aan de cultuurbegroting, voor het behoud van deze groep producenten die een belangrijk deel van het middenveld van de podiumkunsten vormt,
  • en dit op 21 november tijdens de behandeling van de cultuurbegroting kenbaar te maken aan de minister.

Deel je onze zorgen en wil je dit verzoek steunen? Teken dan ook de petitie!


DE SITUATIE BIJ KORZO

Bij de advisering rond de landelijke Basisinfrastructuur voor de culturele sector (mei 2016) -  waar plek was voor 3 productiehuizen (en 15 aanvragers) - hebben de keuzes voor landelijke spreiding van middelen ertoe geleid dat Korzo’s aanvraag niet is gehonoreerd. Het Fonds Podiumkunsten heeft na afwegingen een positief advies uitgebracht (augustus 2016), echter, Korzo valt ‘onder de zaaglijn’, wat betekent dat er onvoldoende middelen zijn om de aanvraag te honoreren. Na Prinsjesdag werd duidelijk dat er geen landelijk geld naar de producerende functie van Korzo gaat. We maken ons grote zorgen over de toekomst van het landelijke dansbestel en de toekomst van de nieuwe generatie dansmakers, omdat er nu geen financiering is voor een productiehuis in Nederland dat zich richt op de talentontwikkeling in de dans.

Korzo is het gelukt - ondanks de grote landelijke bezuinigingen vier jaar geleden van 200 miljoen – om een diverse groep jonge choreografen te ondersteunen hun eerste stappen te zetten in het kunstenaarsvak en zich te ontwikkelen tot belangwekkende makers met eigen carrières. We zijn ongelofelijk trots op de ontwikkelingen die de individuele makers hebben doorgemaakt en het vertrouwen dat ze krijgen van (internationale) gezelschappen, festivals, podia, coproducenten en jury’s.

Spin in het web en expertise
Korzo heeft zich ontwikkeld tot een spin in het web in de Nederlandse danssector met een breed lokaal, nationaal en internationaal netwerk en een rijk palet aan partners. Door de grote expertise binnen de organisatie en het eigen gebouw is het mogelijk om de choreografen niet alleen te begeleiden in hun vakmanschap, maar ook om hun werk te presenteren aan het publiek. Korzo heeft diverse platformen ontwikkeld die aantrekkelijk zijn voor publiek waardoor ze kennismaken met een nieuwe generatie kunstenaars. Korzo weet dit tevens te koppelen aan educatieve activiteiten en investeert in het jonge publiek. Daarmee is Korzo een podium en productiehuis geworden voor nieuwe ontwikkelingen, een platform voor (top)talent, een ontmoetingsplek voor kunstenaars en publiek, een festivalorganisator, een uitgaansplek en een stimulator in de Nederlandse danssector zowel in binnen- als buitenland. Met grote regelmaat krijgen we bezoek van culturele organisaties uit het buitenland die nieuwsgierig zijn naar deze unieke combinatie die Korzo samen heeft weten te brengen.

De toekomst
Met het verlies van de landelijke subsidie zal Korzo een belangrijk deel van de producerende functie niet voort kunnen zetten. Door de steun van Gemeente Den Haag zal Korzo wel in staat zijn om zijn presenterende functie voort te zetten. Echter zijn er in Nederland geen in dans gespecialiseerde productiehuizen meer. Dit zal grote gevolgen hebben voor een nieuwe generaties dansmakers, die op zoek zijn naar een veilige plek waar ze hun artistieke signatuur kunnen ontwikkeling, waar ze vlieguren kunnen maken in het produceren van werk, een plek die hen kan begeleiden en ondersteunen in hun ondernemerschap en een breed netwerk opent.

Sectorbreed is er gereageerd met ongeloof en verontwaardiging. Het is duidelijk dat de sector in transitie is, naar een nieuw bestel in 2021. Korzo vreest echter, dat wat nu wordt afgebroken aan expertise en netwerk, niet zomaar weer op te bouwen is in een nieuw bestel. 

25 okt 2016

Pagina's

Subscribe to Nieuws

You are here

Adres

bezoekadres
Prinsestraat 42
2513 CE Den Haag

postadres
Postbus 13407
2501 EK Den Haag

070-3637540

Route
Contact
Colofon
Disclaimer

Twitter