nieuws


In de Nobelstraat in het Hofkwartier is een nieuwe gratis bewaakte fietsenstalling voor 500 fietsen geopend. In ditzelfde pand zit eveneens de vernieuwde conceptstore Collective. De fietsenstalling en Collectiv zijn onderdeel van een innovatief Haags concept, dat een samenwerking is tussen de beheerder Biesieklette, gemeente Den Haag, het Haags Retailpunt en Collectiv. Wethouder Tom de Bruijn (Financien, Verkeer, Vervoer en Milieu) opende zaterdag 10 december de fietsenstalling. In totaal heeft de binnenstad nu negen gratis bewaakte fietsenstallingen.

Extra fietsparkeervoorzieningen binnenstad

Met de realisatie van de nieuwe stalling komt de wethouder zijn toezegging na om de capaciteit aan fietsparkeervoorzieningen in de binnenstad te vergroten. Uit tellingen blijkt dat er in het Hofkwartier 1.000 stallingsplekken te weinig zijn. Samen met ondernemers en bewoners is gekeken waar extra plekken op straat gemaakt kunnen worden en waar er plek is voor een inpandige stalling. Een van die plekken is de Nobelstraat. Met uitgangen aan de Nobelstraat en Prinsestraat/Driehoekjes bevindt de stalling zich midden in het winkel- en uitgaangsgebied.

Smart shopping-concept

De stalling is een servicestalling met een openbaar toilet, een fietsreparatiepunt, koffie- en broodjeszaak en kluisjes. Het overkoepelende concept van het 800 m2 grote pand is een 'Living Lab'. Naast de fietsenstalling bevinden zich hier namelijk ook de vernieuwde Collective conceptstore, flexibele werkplekken, een expositieruimte, een bagelstore en meer. Het Haags Retailpunt, dat aanspreekpunt en innovatiepartner is voor winkeliers, vestigt zich in het pand en gaat er bijeenkomsten voor ondernemers organiseren.

Openingstijden fietsenstalling

De gratis fietsenstalling is van maandag tot en met woensdag open van 7.30 tot 01.30 uur, van donderdag tot en met zaterdag van 7.30 tot 03.00 uur en op zondag van 9.00 tot 01.30 uur. De stalling is op de begane grond. Bewoners in de omgeving van de Nobelstraat kunnen voor 3,75 euro een bewonerspas kopen om hun fiets ook 's nachts of meerdere dagen achter elkaar in de fietsenstalling te laten staan. In de stalling Driehoekjes is ook een buurtstalling. Voor 7,50 euro per maand hebben eigenaren 24/7 toegang tot de stalling.

Contact

Als u vragen heeft over de stalling en de faciliteiten dan kunt u  bellen met Biesieklette: 070 394 422 11 of kijken op www.biesieklette.nl Voor de openingstijden van alle bewaakte stallingen kunt u de app van Biesieklette downloaden.
Voor vragen over het beleid kunt u een mail sturen naar fiets@denhaag.nl
 
Voor vragen over Collectiv, Smart Shopping en het concept, kunt u contact opnemen met het Haags Retailpunt via smartshoppingdenhaag@gmail.com

09 feb 2017


Het slotweekend van CaDance heeft een aantal verrassingen voor het publiek in petto: van spannend nieuw werk van de jonge getalenteerde dansmakers Ryan Djojokarso, Dunja Jocic en Jitti Chompee, tot het nieuwste werk van choreografen-duo Meyer-Chaffaud.

Intens duet

Ryan Djojokarso beleefde vorige week zijn eerste CaDancepremière als choreograaf, met de goed ontvangen kindervoorstelling Jij bent ‘m! Op donderdag 9 februari is alweer een nieuwe voorstelling te zien van deze aanstormende dansmaker. Giovanni’s Room belooft een intens duet te worden over de liefde, en wat er gebeurt wanneer je te bang bent om lief te hebben. Djojokarso liet zich voor deze voorstelling inspireren door het boek Giovanni’s Room van James Baldwin.

Giovanni’s Room gaat in première op donderdag 9 februari om 20.30 in Korzo. Daarna tijdens CaDance nog te zien op vrijdag 10 februari om 19.30 uur (die dag is er ook een nagesprek met de maker) en op zaterdag 11 februari om 19.30.

Hallucinante wereld van multi-talent Dunja Jocic

Dunja Jocic, als danseres al jaren een blikvanger bij Club Guy & Roni, verrast als choreografe met eigenzinnige dansprojecten en films. Met hetzelfde  fantastische mannelijke danspaar als in haar ‘briljante’ eerste avondvullende voorstelling Don’t Talk To Me In My Sleep, zoekt zij nu nieuwe grenzen op. In Terra Incognita, gebaseerd op Vladimir Nabokovs gelijknamige korte verhaal, proberen ontsnapte vrienden in de tropische hel van Badonia het onbekende land Gurano Hills te bereiken. Hallucinaties versmelten met de hardvochtige omgeving en de queeste vergt het uiterste van de reizigers. Jocic weet op bijna filmische wijze een eigen wereld op te trekken in haar voorstellingen. Terra Icognita wordt deze avond aangevuld met de prijswinnende korte film Bird.

Terra Incognita gaat vrijdag 10 februari in première om 19.30 in Theater aan het Spui. Daarna tijdens CaDance nog te zien op zaterdag 11 februari om 21.00 uur (deze avond is er ook een nagesprek met de choreografe).

Magisch Red Peter - Thaise dans vermengd met moderne invloeden

De Thaise choreograaf Jitti Chompee maakt theatraal gebruik van maskers in combinatie met de Thaise dansvorm ‘Kohn’ en moderne dans. Vorig jaar maakte hij al grote indruk tijdens zijn door de Kylián Foundation ondersteunde residentie in Korzo. Met Red Peter is hij terug in Den Haag. Een absurd en magisch verhaal over de mogelijkheden van de menselijke transformatie, geinspireerd door een verhaal van Franz Kafka. Daarin verliest de aap Red Peter zijn vrijheid in zijn pogingen een mens te worden. Voor het decor van deze voorstelling worden 10.000 liter grond in de grote zaal van Theater aan het Spui geschept.

De Nederlandse première van Red Peter is op zaterdag 11 februari om 19.30 in Theater aan het Spui. Ook te zien op zondag 12 februari om 16.00 uur.

Op zaterdag 11 februari om 17.15 uur geeft Jitti Chompee een Lecture Demonstration over zijn choreografische werk in Theater aan het Spui. Op maandag 13 februari, na afloop van het festival, verzorgt hij in Korzo nog een Monday Movement Class, iedereen is welkom.

SOUL #1 Audience

Meyer-Chaffaud, het choreografen-duo dat stevig geworteld is in de Haagse dansccene en dit jaar voor het eerst gesubsidieerd wordt door de gemeente Den Haag, belooft een voorstelling waarbij de ziel van het publiek centraal staat. Meyer-Chaffaud staat bekend om hun nieuwsgierigheid en maatschappelijke betrokkenheid en treedt graag buiten de gebaande paden. In deze voorstelling zijn zowel Isabelle Chaffaud als Jérôme Meyer, beide voormalig danser bij onder andere Nederlands Dans Theater te zien, samen met een verrassend ensemble. De voorstelling die moderne dans en theater combineert, is een speels debat rondom filosofische ideeën en sociale thema’s.

Première op vrijdag 10 februari om 21.00 uur in Korzo, daarna tijdens CaDance nog te zien op zaterdag 11 februari om 21.00 uur en zondag 12 februari om 15.00 uur.

09 feb 2017


Fotograaf Arjan Spannenburg is winnaar van de Dansfoto van het Jaar 2016. De foto van danser Jillis Roshanali in New York ontving de meeste stemmen, vergezeld van enthousiaste reacties. Een greep hieruit:

‘Krachtige foto die een gevoel van vrijheid uitstraalt.’

‘Het contrast van de elegantie van de danser en de ‘harde’ stad is heel sterk.’

‘Deze foto laat een mooie combinatie zien van het leven in een bruisende stad en een dansende persoon die van deze stad geniet. Een geweldige weergave van een dans.’

De foto van Arjan Spannenburg was een van vier genomineerde foto’s uit de shortlist van een jury. Die jury bestond dit jaar uit image making duo Petrovsky & Ramone, de Cubaanse dansfotograaf Gabriel Davalos, en Alexander van der Linden, winnaar van de Dansfoto van het Jaar 2015. Het publiek kon in januari op de genomineerden stemmen via Danspubliek.nl. Van de 1.000 ontvangen stemmen kwam Arjan Spannenburg als overtuigd winnaar uit de bus.

Uitreiking en tentoonstelling

Na de voorstelling PARA | DISO Revisited van ICK vond in het Theater aan het Spui een feestelijke uitreiking plaats. De foto’s van Arjan Spannenburg en genomineerden Michiel Goudswaard, Moon Saris en Olympe Tits, zijn nog tot 13 februari te bewonderen in het Korzo theater, een van de festivallocaties van CaDance. Op de social walls zijn alle inzendingen te zien in beide theaters.

De uitreiking van de Dansfoto van het Jaar 2016 werd mede mogelijk gemaakt door CaDance/Korzo en Flexicon awards.

05 feb 2017


Dansfotografie is een bijzondere vorm van fotografie. Om het werk van dansfotografen te belichten wordt daarom de Dansfoto van het Jaar-verkiezing gehouden. Meer dan 25 fotografen stuurden een foto in voor de verkiezing. De jury heeft een voorselectie gemaakt, en het publiek mag nu de winnaar kiezen. De jury heeft gekozen voor de foto's van Arjan Spannenburg, Michiel Goudswaard, Moon Saris en Olympe Tits. U kunt uw waardevolle stem plaatsen via het stemformulier.

Tijdens Cadance wordt de winnaar bekend gemaakt. Er wordt ook een selectie foto's tijdens het festival tentoongesteld.

De uitreiking vindt plaats op zaterdag 4 februari na afloop van de voorstelling PARA|DISO Revisited in Theater aan het Spui. Dit zal rond 22.00 zijn. Meer info

16 jan 2017


Artistiek directeur Leo Spreksel zal per 1 september 2017 afscheid nemen van Korzo. Zijn bijdrage aan de ontwikkelingen binnen de Nederlandse dans, aan de carrières van belangwekkende choreografen en aan de groei van Korzo naar een professionele culturele organisatie, is onmiskenbaar groot. “Leo Spreksel is de belichaming van wat één individu voor de ontwikkeling van dans in een stad kan betekenen” aldus de jury van de Piketkunstprijs, die op 21 november jl. werd uitgereikt aan Leo Spreksel.

In 1988 begon de carrière van Leo Spreksel bij Korzo; eerst als dansprogrammeur, onbetaald zoals iedereen in die periode bij Korzo. Korzo groeide al snel uit tot een sterke kunstinstelling en in 1994 werd Leo Spreksel de artistiek directeur naast Bernadette Stokvis die zakelijk directeur werd. Leo Spreksel: “Vanwege mijn ervaringen als danser en het verworven inzicht in de ontwikkelingen binnen de dans, was het mij duidelijk dat een podium waarin de productie en presentatie van dans vanuit één organisatie een belangrijke stimulans zou kunnen zijn voor een vitaal dansklimaat in Den Haag en in Nederland.” Korzo groeide onder Spreksels bezielende leiding uit tot een van de meest belangwekkende talentontwikkelaars op het gebied van de dans.

Persoonlijk statement van Leo Spreksel

Het is mooi dat ik over zo’n lange periode het artistiek beleid van Korzo heb mogen vormgeven. Ik heb daarbij altijd de steun gehad van een geweldig team van gepassioneerde Korzo medewerkers. Ik kan gerust zeggen dat zonder hen Korzo niet was geworden wat het nu is: een geweldige organisatie, die zijn prominente plek als theater en productiehuis voor de dans meer dan verdiend heeft. Ook ben ik alle fantastische choreografen, dansers, kunstenaars en partnerorganisaties zeer dankbaar voor het vertrouwen dat zij in mij als artistiek directeur hebben gesteld.


Opening Free Fall, foto © Rob Hogeslag

Terugblik en positie van Korzo

Korzo heeft als productiehuis voor de dans de afgelopen 25 jaar een onstuimige ontwikkeling doorgemaakt, maar is tegelijkertijd ook gegroeid tot een zeer bekwame culturele organisatie waarin kunst maken, kunst ervaren en kunst leren op een zeer organische manier samenkomen. Er is zowel op nationaal als internationaal niveau veel erkenning voor de rol die Korzo als talentontwikkelaar in de dans speelt en heeft gespeeld. Ook de festivals van Korzo zijn belangrijk als presentatieplek en aanjager van nieuwe ontwikkelingen. Het CaDance festival is als premièrefestival voor de Nederlandse dans een belangrijke springplank voor vele makers. Recentelijk heeft het India Dans Festival een unieke positie verworven die nieuwe eigentijdse ontwikkelingen binnen de Indiase danscultuur stimuleert. Maar misschien heeft Leo Spreksel in zijn functie bij Korzo nog wel het meest betekend voor de vele choreografen die hij in de afgelopen 25 jaar heeft gesteund.

Ik ben er trots op de carrières van een groot aantal dansmakers als Paul Selwyn Norton, André Gingras, Ann Van den Broek, Nanine Linning, Anouk van Dijk, Greco PC, Samir Calixto, Joeri Dubbe, Alida Dors, David Middendorp, Ivan Pérez, Marina Mascarell, Amos Ben-Tal, Jasper van Luijk, Kalpana Raghuraman, Shailesh Bahoran en zoveel anderen mede mogelijk te hebben gemaakt.” - Leo Spreksel


Nagesprek tijdens India Dans Festival, foto © Sunny Jagesar

Juryrapport Piket Kunstprijs Leo Spreksel

Leo Spreksel is de belichaming van wat één individu voor de ontwikkeling van dans in een stad kan betekenen. Dat begint al in 1988 na zijn aanstelling als eerste dansprogrammeur van het Korzo theater in Den Haag. Hij begrijpt dat jong talent alleen aan het kunstklimaat van een stad gekoppeld kan worden door ondersteuning. Dat doet hij onder meer door het eerste productiehuis voor dans in Nederland te vormen. Door samenwerkingen met anderen, zoals het Holland Dance Festival en het Nederlands Dans Theater, tilt hij talentontwikkeling naar een hoger plan. Ook zet hij zich in voor jongeren en geeft hij andere dansvormen, zoals Indiase dans en breakdance, een plek in het theater. Spreksels verdiensten voor de dans zijn van onschatbare waarde. Mede dankzij hem kan Den Haag zich met recht profileren als een dansstad van internationale allure.

19 dec 2016


Op donderdag 1 december 2016 ondertekenden het Filmhuis, het Gemeentemuseum, Johan de Witt Scholengroep, het Korzo theater en Theater aan het Spui, het convenant ‘Kunstroute, van school naar kunst’. Al sinds 2010 werken deze partijen samen om het kunstonderwijs op het Johan de Witt vorm te geven. Met het convenant spreken de partijen de intentie uit de komende vier jaar deze samenwerking voort te zetten.

Het kunstonderwijs op de Johan de Witt Scholengroep wordt mede samengesteld en verzorgt door bovengenoemde grote Haagse kunstinstellingen. Leerlingen krijgen les van professionals uit deze instellingen in vier disciplines: dans, theater, media en beeldende kunst. In de onderbouw volgen leerlingen dit programma op de Kunstcampus van de school die vorig jaar geopend is. In de bovenbouw krijgen ze les op de locaties van de kunstinstellingen.

Met deze samenwerking willen de kunstinstellingen en de school de drempel verlagen naar de kunstwereld. Het doel is de jongeren te laten inzien dat kunst wel degelijk ook voor hen is en dat ze dit dichtbij huis kunnen ervaren. Daarnaast staat de ontwikkeling van creativiteit en plezierbeleving centraal.

02 dec 2016


Leo Spreksel, de artistiek directeur van Korzo, ontving op 21 november jl. de Juryprijs van de Piket Kunstprijzen voor zijn jarenlange bijdrage aan de ontwikkeling van talent in Den Haag.

De jury: "Leo Spreksel is de belichaming van wat één individu voor de ontwikkeling van dans in een stad kan betekenen. Dat begint al in 1988 na zijn aanstelling als eerste dansprogrammeur van het Korzo theater in Den Haag. Hij begrijpt dat jong talent alleen aan het kunstklimaat van een stad gekoppeld kan worden door ondersteuning. Dat doet hij onder meer door het eerste productiehuis voor dans in Nederland te vormen. Door samenwerkingen met anderen, zoals het Holland Dance Festival en het Nederlands Dans Theater, tilt hij talentontwikkeling naar een hoger plan. Ook zet hij zich in voor jongeren en geeft hij andere dansvormen, zoals Indiase dans en breakdance, een plek in het theater. Spreksels verdiensten voor de dans zijn van onschatbare waarde. Mede dankzij hem kan Den Haag zich met recht profileren als een dansstad van internationale allure."

meer info

01 dec 2016


Op vrijdag 25 november start de kaartverkoop van CaDance met een knallende feestdagenactie. Van 25 november t/m 26 december 2016 krijgt u €4,- korting op voorstellingen en arrangementen.*

Het programma van CaDance wordt ook op vrijdag 25 november bekend gemaakt.

* m.u.v. voorstellingen in het Zuiderstrandtheater. De korting geldt alleen op de Normaal prijs en niet i.c.m. andere kortingen.

16 nov 2016


Op maandag 7 november 2016 is er zowel telefonisch als online geen kaartverkoop mogelijk i.v.m. werkzaamheden aan de website. 
De verwachting is dat dit aan het einde van de middag is verholpen.

Onze excuses voor het ongemak.

05 nov 2016


Een carrière als professioneel danser is geen lang leven beschoren. Het instrument van de danser, het lichaam, kan op een zeker moment niet meer voldoen aan de hoge fysieke en technische eisen die worden gesteld. Rond hun 34ste zijn de topsporters onder de kunstenaars genoodzaakt om een keuze voor een ander beroep te maken. De Omscholingsregeling Dansers helpt hen daarbij.

Deze tentoonstelling toont foto’s van dansers na hun dansloopbaan. Hoewel gestopt met dans, heeft hun instrument nog lang niet afgedaan. Het lijf gebruiken zij anders. Toch blijft de danser in hen herkenbaar. De zo eigen manier van bewegen blijft zichtbaar. Dat verdwijnt niet. De dansers van toen in het leven nu.


De tentoonstelling Second Stage is gemaakt ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van de Omscholingsregeling Dansers. Sinds de start in 1986 maakten honderden dansers van deze regeling gebruik om een tweede loopbaan te beginnen. Wat zij gemeenschappelijk hebben, is dat zij ook in hun nieuwe carrière succesvol zijn. De Omscholingsregeling Dansers is daarmee een inspirerend voorbeeld van de manier waarop werknemers in de kunstensector duurzaam kunnen worden ingezet.

Goran werd in 1978 geboren in het huidige Slovenië. Hij danste onder meer bij Krisztina de Châtel, Piet Rogie en Nicole Beutler. Al tijdens zijn dansloopbaan ontwikkelde hij belangstelling voor de relatie tussen dans en fotografie. De keuze voor een tweede loopbaan was daarmee snel gemaakt. Gesteund door de Omscholingsregeling Dansers begon hij aan de Fotoacademie Amsterdam. In 2015 studeerde hij cum laude af met zijn afstudeerproject Jakob. Dit project was aanleiding voor een artikel in het gerenommeerde British Journal of Photography. Goran’s werk werd geselecteerd voor de Unseen Dummy Award 2015 en Selection Of Dutch photography 2015.

Second Stage tentoonstelling vindt plaats van 10 november t/m 15 december in Korzo theater. De tentoonstelling is onderdeel van Here we live and now

HERE WE LIVE AND NOW
do 10 t/m 19 november
meer info & tickets

Second Stage is mede mogelijk gemaakt door Omscholing Dansers Nederland, Amsterdamse Fonds voor De Kunsten en Theodoor Gilissen.

04 nov 2016

Pagina's

Subscribe to nieuws

You are here

Adres

bezoekadres
Prinsestraat 42
2513 CE Den Haag

postadres
Postbus 13407
2501 EK Den Haag

070-3637540

Route
Contact
Colofon
Disclaimer

Twitter