To go on writing

Notities over Rule of Three / Jan Martens

We leven in een hectische tijd. Onze concentratiespanne lijkt steeds korter te worden. We ontwikkelden de vaardigheid om snel te switchen van de ene indruk naar de andere. Dat thematische uitgangspunt lijkt in RULE OF THREE de vorm te bepalen. 

RUDI MEULEMANS In jouw voorgaande werk nam je vaak de tijd om scènes tot ontwikkeling te laten komen. Nu kies je ervoor om heel snedig te monteren.

JAN MARTENS Het feit dat de technologische ontwikkeling het aantal impulsen die we elke dag op ons afgevuurd krijgen exponentieel vermenigvuldigde, leidde tot concentratiestoornissen. Dit gegeven vertaalde ik in een afwisseling van verschillende korte scènes, die niets met elkaar te maken hebben. Je zou het kunnen vergelijken met een facebook wall, of een nieuwssite, waar tegenwoordig entertainment en grappige video’s evenwaardig gecommuniceerd worden als belangrijke nieuwsitems of zelfs wetenschappelijke artikels. Van een liefelijke kattenvideo naar een tragisch nieuwsitem. Van een grappige foto naar een presidentiële tweet. We nemen die veelheid aan informatie in ons op, hongerig naar updates en nieuwe informatie.

RM Er ontstaat een gewenning aan de fragmentatie.

JM En tegelijkertijd verdwijnt de waarde van elk afzonderlijk element.

RM Je hanteert altijd heel verschillende talen in je werk, referenties aan de dansgeschiedenis. Ook nu weer is er niet één overheersend idioom maar een veelheid aan stijlen. Deze keer sterk verbonden met de inhoud van de voorstelling.

JM Ik spiegel me graag aan de geschiedenis.  Hoe kunnen gebruikte idiomen ingezet worden om iets nieuws te vertellen? Dat interesseert mij. In RULE OF THREE meer dan ooit. Om die eindeloze stroom aan uiteenlopende impulsen, waar we het over hadden, te vertalen, koos ik ervoor om een diversiteit aan podiumtalen te gebruiken. Kunst en kitsch wisselen daar elkaar in af zonder waardeoordeel, als een afspiegeling van de diversiteit die op zo een nieuwssite te lezen is. Vroeger was er een groot inhoudelijk verschil tussen kwaliteitskranten en roddelboekjes, maar vandaag de dag lees je op destandaard.be ook over BV’s die adopteren of het feit dat Selena Gomez een nieuwe nier krijgt.

RM Dit is de eerste keer dat je met livemuziek werkt. Je koos voor dit project, niet toevallig denk ik, voor de Amerikaanse producer en drummer NAH. Hij heeft een uitgesproken voorkeur voor korte stukken. Zijn muziek, die getuigt van een ruwe directheid, draagt sporen van DIY punk, noise, hiphop en avant jazz en reflecteert daarmee het eclectisme van de dans.

JM Ik leerde het werk van NAH kennen via het internet. Ik botste op een van zijn clips en werd meteen gegrepen door het directe en de ruwheid van zijn muziek, die hij tegelijkertijd soms heel fijnzinnig afwerkt. Het klonk voor mij als een bizarre mix van Steve Reich en Einstürzende Neubauten in een hardcore punk-saus. Hij was van bij het begin van het repetitieproces aanwezig. Zijn compositie ontstond gelijktijdig met de choreografie. Hij slaagt erin om met weinig middelen heel diverse muzikale texturen op te bouwen, zonder daarin éénheid te verliezen.

RM De structuur van RULE OF THREE doet denken aan de playlist van een concert. Maar de belangrijkste inspiratiebron voor de structuur lijken mij toch wel de verhalenbundels van de Amerikaanse schrijfster Lydia Davis, wiens teksten je ook gebruikt. Davis schreef een zestal verhalenbundels en slechts één roman. Die roman gaat over de onmogelijkheid om vandaag nog een roman te schrijven. De titel ervan lijkt mij veelbetekenend, The End of the Story.

JM In haar verhalen onderzoekt ze het/haar leven. De lengte van de teksten varieert van enkele woorden tot een paar bladzijden. De lezer die de verhalen na elkaar leest, belandt van de ene sfeer in de andere, van de ene stijl in de andere en van het ene vertelstandpunt in het andere. En dat is de beste manier om dit werk te lezen. De verhalen niet isoleren, maar het ene verhaal na het andere binnenstappen.

 

RULE OF THREE is een collectie van kortverhalen geschreven met lichamen, licht, muziek, kostumes en teksten.

Het eclectisme is een middel om iets te zeggen over onze huidige condition humaine. Jan Martens toont maar oordeelt niet. Hij ziet onze tijd als een vat vol tegenstellingen: tussen explosie en verstilling, tussen hart en rede. Zijn scenische wereld, waarin mathematische precisie botst met menselijke onvolmaaktheid, is gelijktijdig rauw en poëtisch.

RULE OF THREE is een voorstel van Jan Martens. Het gaat over het (on)vermogen om de wereld te beschrijven. Het is een manier om inzicht te verwerven of, als dat niet kan, tenminste een vorm van troost te vinden. Het is de taak van de kunstenaar om te schrijven. Ook wanneer het zinloos lijkt. Het gaat om het vormgeven. Maar ook over het loslaten van vorm. Hoe aanwezig is de maker in zijn werk? Wanneer is hij onzichtbaar? Het is de ultieme tegenstelling, die tussen vormelijkheid en vrijheid.

Rudi Meulemans, 19 september 2017

RULE OF THREE is op zaterag 16 december in Korzo te zien.
Meer info & tickets

Posted on 15 December 2017 | 0 reacties

You are here

Adres

bezoekadres
Prinsestraat 42
2513 CE Den Haag

postadres
Postbus 13407
2501 EK Den Haag

070-3637540

Route
Contact
Colofon
Disclaimer

Twitter