Techniek, authenticiteit en eigenzinnigheid

Interview met Rukmini Vijayakumar

door Marije de Graaf

Haar vroege jeugd bracht Rukmini Vijayakumar door in de Verenigde Staten (waar ze als ukkepuk begon met klassiek ballet) en vanaf haar 6e groeide ze op in India. Daar deed ze haar liefde voor Bharatanatyam op en trainde jaren onder goeroes. Als jongvolwassene vertrok ze naar Boston voor een opleiding in ballet en moderne dans. Na het behalen van haar diploma maakte ze carrière in India, waar ze speelde in commercials, films en als actrice op de theaterplanken stond. Tegenwoordig is ze bovenal bekend als de virtuoze Bharatanatyam danseres die volledig toegewijd is aan haar dansersleven. Inmiddels heeft Rukmini een sterrenstatus en wordt ze door zo’n 126.000 mensen gevolgd op Instagram. Het is half mei wanneer we elkaar ontmoeten tussen de taartjes van café Juni in de Haagse Molenstraat. Terwijl ze haar lunch bestelt, vertelt de danseres/choreograaf dat ze die ochtend 4 (!) uur in de sportschool heeft doorgebracht: ‘Ik wil sterker worden.’

Ook hier in Nederland maakt Rukmini veel indruk met haar frisse atletische techniek en theatrale kwaliteiten. In 2018 is ze Korzo’s artist-in-residence in aanloop naar het India Dans Festival. De felbegeerde residentie plek wordt mogelijk gemaakt met steun van de Kylián Foundation. Rukmini kwam in contact met de Foundation tijdens het India Dans Festival in 2017 waar ze haar moderne solo MALA presenteerde: ‘Ik heb altijd al enorm opgekeken naar Jiri Kyliàn. Om heel eerlijk te zijn wist ik niet exact wat de residentie inhield toen ik hierover werd benaderd. Ik dacht alleen maar dat het hoe dan ook goed voor mij zou zijn.’

Kylián

We zitten te praten de dag nadat Mr. Kylián himself een studiobezoek heeft gebracht. ‘Het was amazing om hem te ontmoeten. Hij was zo geïnteresseerd en stelde heel veel vragen. Soms kijk je heel lang naar iemand op en valt die persoon bij een ontmoeting van het voetstuk dat je had gecreëerd…maar gisteren was dat allesbehalve het geval.’ Er lijkt een raakvlak te zijn waar Rukmini’s bewondering voor Kyliàn en haar eigen ontwikkeling samenkomen. ‘Het is voor mij zo inspirerend dat hij technieken uit het klassiek ballet gebruikt en er dan vervolgens iets nieuws mee doet dat zo betekenisvol is. Dat is wat ik ook wil met Bharatanatyam, met het gebruik van theatrale vaardigheden en de kracht van de techniek iets heel nieuws maken wat er op zijn eigen manier óók toe doet.’

Rukmini’s grote liefde

Na haar dansopleiding in de Verenigde Staten zette Rukmini haar nieuwe kennis en ervaringen om in enkele nieuwe, meer hedendaagse creaties. Maar haar eerste liefde, de Bharatanatyam bleef aan haar trekken. Daarop besloot ze zich als danser en dansmaker volledig te specialiseren. Op allerlei manieren bleef ze zich de afgelopen jaren verdiepen in de stijl en (spirituele) achtergronden van de Zuid-Indiase dansstijl: ‘Ik wilde het Bharatanatyam vocabulaire uiteindelijk volledig kunnen beheersen en belichamen. Vanuit die vrijheid op een organische manier iets nieuws laten ontstaan.’ Iets nieuws dat bij haar diverse kanten en ervaringen past. ‘Het is niet zo dat ik niet happy ben in de klassieke vorm, of dat het me limiteert. Ik ben op een punt in mijn leven waardoor ik nu deze weg bewandel. Zo heb ik me de afgelopen jaren vooral ook op emotioneel vlak ontwikkeld. Na lang wachten is het aan het gebeuren, ik merk dat wat ik nu maak meer gelaagd begint te worden. Zo boeiend!’

4.00 uur opstaan

De timing van deze residentie is dus gunstig. Zeker als je bedenkt dat Rukmini in haar thuisstad Bangalore naast haar eigen studio-uren ook nog een eigen dansschool en dansgezelschap oprichtte. Ze geeft dansles aan jonge kinderen en sinds 2014 begeleidt ze ook zes pupillen die ze opleidt tot Bharatanatyam professional. Haar dagen beginnen meestal om 4.00 uur ’s ochtends. Eerst doet ze haar eigen yoga practice en danstraining, voordat ze later in de ochtend haar leerlingen ontvangt. De focus ligt dus niet alleen meer op haarzelf. Of de residentie dan voelt als een vakantie in Den Haag? ‘Nee niet echt, maar wat ik fijn vind, is dat het voelt zoals ‘vroeger’. Ik heb heel even tijd om me echt op mijn eigen creatieproces te richten en weer even te gaan en staan waar ik wil.’

Samenwerking met Leo Spreksel

De in residence-samenwerking met outside eye Leo Spreksel is na een krappe week nog pril. ‘We zijn veel aan het improviseren en bewegingsmateriaal aan het genereren. Verschillende thema’s vanuit diverse perspectieven benaderen. We zijn nog niet toe aan structuren. Onze denkprocessen zijn heel verschillend.’ Ze vindt het interessant en prettig om zelf de teugels even te laten vieren, waar ze - als ze alleen werkt - voortdurend over zichzelf moet oordelen. Ik heb nog nooit op deze manier met een choreograaf gewerkt. Het is zo interessant om mezelf in een hele nieuwe context te plaatsen en daarvan te leren. Trouwens niet alleen in de studio, maar zeker ook daarbuiten omdat ik nu de kans krijg om veel andere kunstenaars en dansmakers te ontmoeten. Te leren van de processen waar zij doorheen gaan.’

Wat mogen we verwachten van haar voorstelling in het India Dans Festival? Er ligt nog veel open maar de eerste contouren van het programma tekenen zich af. Verschillende vormen van de liefde staan centraal en daarvoor laat Rukmini zich inspireren door onder andere haar familie, met wie zij een hechte band heeft. Duidelijk mag zijn dat het niet alleen klassieke hervertellingen zijn, hoewel Rukmini haar klassieke achtergrond niet snel zal veronachtzamen. In oktober is ze nog in de studio’s van Korzo te vinden voordat ze te bewonderen is op het India Dans Festival. Wat het eindresultaat van haar onderzoek ook wordt, het is iets om naar uit te zien!

De triple-bill van Rukmini gaat op vrijdag 26 oktober in première tijdens het India Dans Festival. Koop hier uw tickets

Posted on 5 June 2018 | 0 reacties

You are here

Adres

bezoekadres
Prinsestraat 42
2513 CE Den Haag

postadres
Postbus 13407
2501 EK Den Haag

070-3637540

Route
Contact
Colofon
Disclaimer

Twitter