Choreograaf Ryan Djojokarso is gefascineerd door menselijke relaties en sociaal gedrag. Met een flinke dosis humor en een extreem fysieke theatraliteit, vertaalt hij grote thema´s naar speelse en ontroerende voorstellingen. In zijn nieuwste productie stelt hij de band tussen moeder en kind centraal. Een band die in onze maatschappij niet te verbreken is, maar vaak wel barsten vertoont of zelfs gebroken is. Puttend uit de veranderende relatie met zijn eigen moeder, creëert Ryan een multidisciplinaire voorstelling die ons allemaal raakt. Spel, dans en live muziek komen samen in een groot decor. 

De bekende harpiste Lavinia Meijer heeft door haar ontmoeting met tablaspeler Heiko Dijker een nieuwe muzikale wereld ontdekt: de Indiase Ragas. In Nederland zijn er maar weinig musici die zich in deze klassieke muziek uit India hebben gespecialiseerd. Heiko Dijker is daar één van en hij was al meerdere malen te gast op het India Dans Festival. Zijn spel kenmerkt zich door enthousiasme en grote kennis van de Indiase ritmes. Door de voorname krant de Times of India werd hij geprezen als ‘a global ambassador for classical Indian music.’ Geniet deze avond van de verrassende combinatie van harp en tabla. Lavinia en Heiko spelen verschillende Ragas, waarbij ze improviseren en ook verbindingen leggen naar de Westerse klassieke muziek van onder meer Henry Purcell.

Lavinia - "Toen ik mij ging verdiepen in de muziek van Philip Glass, kwam ik tot de ontdekking dat hij zich in zijn zoektocht naar het ontwikkelen van een eigen stijl heeft laten beïnvloeden door de Indiase Ragas. Zijn minimal music-stijl is grotendeels vanuit de benaderingen van de Ragas ontstaan. Dat was het begin van mijn nieuwsgierigheid naar deze muziek. Doordat Heiko met heel veel geduld, passie en toewijding mij verder kennis liet maken met deze fascinerende en veelzijdige muziek, ging er een wereld voor me open."

Heiko - "Lavinia ontroert met haar lyrische én virtuoze interpretaties van de klassieke Indiase Ragas. Vorig jaar december bezochten we een aantal topmusici in India en lieten ons inspireren bij mystieke tempels, kleurrijke chaos en de schoonheid van India."

Malavika Sarukkai is al drie deccenia baanbrekend in het reconstrueren van de traditionele Bharatanatyam. De Indiase choreografe wordt geroemd om haar originaliteit, intelligentie, beheersing van techniek en levendige bewegingsvocabulaire. Op fantasierijke wijze relateert zij de danswereld aan de wereld om ons heen. Korzo is dan ook zeer verheugd dat deze gepassioneerde grootheid de opwindende productie Thari - The Loom naar het India Dans Festival brengt. Malavika liet zich voor de voorstelling inspireren door de sari, het traditionele kledingstuk dat vrouwen om zich heen draperen. In een regie van Sumantra Ghosal toont Thari – The Loom de rijkdom, veelzijdigheid en diepgaande schoonheid in de traditionele praktijken van dans en weven.

Actrice, danseres en choreografe Rukmini Vijayakumar heeft een sterrenstatus in thuisland India. Ook in Korzo maakte zij vorig jaar tijdens het festival grote indruk met haar eigen benadering van Bharatanatyam. Met haar atletische lijf en verrassende kijk op ruimte, dynamiek en emoties weet ze de eeuwenoude dansvorm in een hedendaagse context te plaatsen. Dit jaar heeft zij de felbegeerde internationale residentieplek gekregen, ondersteund door de Kylián Foundation. Rukmini presenteert een avond in drie delen waarin de liefde centraal staat. Via twee traditionele Bharatanatyam dansen neemt ze het publiek mee naar de wereldpremière van een eigenzinnige nieuw creatie.

Mind Ur Step is een Europese samenwerking van Roots & Routes Nederland samen met vier groepen uit België, Frankrijk, Duitsland en Nederland. In Mind Ur Step brengen ze een ode aan hiphopdans in haar puurste vorm. Nabil Ouelhadj, Lloyd Marengo en Kader Attou werken met twaalf internationale dansers aan deze dansvoorstelling. Geïnspireerd door de theatrale kracht van hiphop, eren ze de oorsprong ervan. Een onderzoek naar de historie en toekomst van deze snel rijzende kunstvorm; universeel én persoonlijk, krachtig én teder.

Goed of slecht. Engel of duivel. Superheld of schurk. Wat is goed en wat is slecht? En wie bepaalt dat? Religie en mythologie hebben tegenwoordig minder invloed op ons. De zoektocht naar rolmodellen en de verafgoding van politici, Hollywoodsterren en popzangers is vandaag de dag echter niet minder. Opgegroeid in een Indiaas gezin hoorde choreografe Kalpana Raghuraman vele Indiase mythologische verhalen. Hierin is de perceptie van goed en kwaad anders dan de sociale norm: helden kunnen ook ‘slecht’ zijn en slechteriken ‘goed’. Gefascineerd door deze openheid onderzoekt Kalpana in Superhuman: Our Darkness met vijf dansers, een singer-songwriter en een cartoonartist het beeld van de perfecte superheld.

‘Zowel op gebied van de liefde als de wraak zijn vrouwen veel wreder dan mannen.’ Uit Nietzsche’s Voorbij Goed en Kwaad (Jenseits von Gut und Böse)

Samir Calixto heeft in de afgelopen jaren veel indruk gemaakt met zijn bewerkingen van Winterreise (naar Schubert), 4 Seasons (naar Vivaldi), Paradise Lost (naar Milton) en Summa (naar Arvo Pärt). Met een compromisloze kruising van pure muzikaliteit en intense lichamelijkheid graaft hij net zo diep in de thematiek van zijn voorstellingen tot deze een tijdloze kwaliteit krijgen.

Na het indrukwekkende M, een stuk voor vijf mannen op muziek van Mahler, volgt nu het volgende deel van dit tweeluik rond dans en de filosofie van Nietzsche’s dynamische mensbeeld. W is in alle opzichten het spiegelbeeld van M: een stuk waarin vijf danseressen de kracht, woede en wellust voelbaar maken die in de mythes en archetypes rond vrouwen zo nadrukkelijk aanwezig zijn. Op een moderne bewerking van Wagners muziek uit Tristan en Isolde, brengt Calixto met W onze obsessieve zoektocht naar de waarheid voor het voetlicht, nu vanuit het vrouwelijk perspectief. Met een meedogenloze fysicaliteit worden bij de danseressen de lagen afgepeld en komen hun kwetsbaarheden en barbaarsheid naar boven.


Korzo heeft, omdat er zoveel bezoekers teleurgesteld waren dat SUMMA is uitverkocht, een extra voorstelling geboekt op 2 mei 2018. De kaartverkoop is van start gegaan. Ook Theater De Lieve Vrouw in Amersfoort heeft een extra voorstelling bijgeboekt op 3 mei 2018. Klik hier om naar de voorstellingsinformatie en kaartverkoop te gaan.

 

 

20 jan 2018

BNG Bank Dansprijs (€50.000,-) uitgereikt aan drie opkomende choreografietalenten Astrid Boons, Sabine Molenaar en Ryan Djojokarso tijdens Festival de Nederlandse Dansdagen.

Op zaterdag 7 oktober 2017 is in het Museum aan het Vrijthof in Maastricht voor de vierde keer de BNG Bank Dansprijs uitgereikt. Net als het voorgaande jaar gaat de prijs naar drie jonge, beloftevolle choreografen. Dit jaar zijn dat Astrid Boons, Sabine Molenaar en Ryan Djojokarso. Zij hebben de prijs, waaraan een bedrag  van 50.000 euro verbonden is,  ontvangen uit handen van Ina Adema, burgemeester van Lelystad en bestuurslid van het BNG Cultuurfonds. Tevens is de nieuwe 5-koppige jury voorgesteld, die wordt voorgezeten door journaliste Annette Embrechts.

De BNG Bank Dansprijs is in 2014 ingesteld door het BNG Cultuurfonds in samenwerking met het Haagse danshuis Korzo om getalenteerde choreografen de kans te bieden hun werk in Nederland op tournee te brengen. De eerste winnaars waren Samir Calixto en Marina Mascarell en vorig jaar ging de prijs naar de jonge choreografen Dunja Jocic, Wubkje Kuindersma en Rutkay Özpinar. Net als deze laatsten gaan de nieuwe prijswinnaars gezamenlijk op tournee door het land met de succesvolle theaterformule DansClick. De première van de 19e editie van DansClick is op 2 maart 2018 in Theater De Hofnar in Valkenswaard.

DE CHOREOGRAFEN
Astrid Boons (1988) danste bij Dansgroep Amsterdam en Nederlands Dans Theater 2 voordat zij zich in 2013 verbond aan de GöteborgsOperans Danskompani. Hier maakte zij ook haar eerste choreografische werk. In 2016 kwam zij terug naar Nederland, waar ze meteen grote indruk maakte met het intense duet Rhizoma. Dit duet wordt opgenomen in DansClick 19. Dit jaar is zij ook genomineerd voor de Haagse Piket Kunstprijs voor jonge, veelbelovende kunstenaars.

Sabine Molenaar (1985) maakte als danseres internationaal furore met haar rol in de voorstelling 32 Rue Vandenbranden van het Belgische collectief Peeping Tom. Als choreografe verraste ze in 2013 met de solo That’s it, die diverse prijzen won en o.a. in Spanje, Brazilië, Korea, Oostenrijk en Canada werd gedanst. Sindsdien volgden de voorstellingen Touch Me en Almost Alive, waarmee ze haar naam als groot talent bevestigt. Hoewel That’s it niet meer wordt gespeeld, zal in DansClick voor de laatste keer deze aangrijpende slotsolo te zien zijn. Dit jaar werd Sabine Molenaar ook genomineerd voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen.

Ryan Djojokarso (1983) werkte als danser met choreografen als Itzik Galili, Itamar Serussi en Tabea Martin. Sinds 2012 ontwikkelt hij zich als choreograaf, deels in samenwerking met theaterregisseur Bram Jansen. Zijn choreografie Balts was het eerste deel van een vierluik over een jong, ongetrouwd koppel en werd direct meermaals bekroond. In deze reeks verschenen Nomophobia (CaDance 2015), On Hold (Voorjaarsontwaken 2016) en FINAL (Conny Janssen Danst, 2016). On Hold is geselecteerd voor DansClick. Dit jaar zijn op de Nederlandse Dansdagen zowel Final als de kindervoorstelling Jij bent ‘m! te zien. Ryan Djojokarso werd dit jaar genomineerd voor de nieuwe Prijs van de Nederlandse Dansdagen Jong Publiek.

BNG BANK DANSPRIJS
Het BNG Cultuurfonds en Korzo producties hebben in 2014 jaar de handen ineen geslagen om bijzonder getalenteerde makers met (inter)nationale potentie te ondersteunen op hun weg naar de volgende fase in hun carrière. Nu Nederlandse productiehuizen door de bezuinigingen op cultuur jonge makers onvoldoende kunnen ondersteunen, willen Korzo en het BNG Cultuurfonds zorg dragen voor de continuïteit in de ontwikkeling van excellente jonge makers. Vanaf 2018 zal de prijs worden toegekend door een nieuwe, onafhankelijke jury onder het voorzitterschap van journaliste Annette Embrechts. De andere juryleden zijn Ingrid Melman, programmeur van Theater De Lieve Vrouw in Amersfoort; Heleen Volman, artistiek leider van DansBrabant; Stacz Wilhelm, hoofd productie van Korzo en programmeur van de dansserie All there is, en een bestuurslid van het BNG Cultuurfonds.

07 okt 2017

De monumentale opera Satyagraha van de wereldberoemde componist Philip Glass is geïnspireerd op Mahatma Gandhi’s filosofie van geweldloos verzet. De opera is niet vaak opgevoerd, maar wordt beschouwd als een sleutelwerk in het oeuvre van de componist. Satyagraha is ook de opera waarin de invloed van de Indiase muziek zich in het werk van Glass het duidelijkst manifesteert. De componist gaf persoonlijk toestemming aan Korzo producties en Kwekers in de kunst om zijn opera uit te voeren in een nieuwe enscenering met Indiase moderne dans. Zestig koorzangers uit de klassieke en Indiase muziek, operazangers, Indiase dansers, moderne dansers en musici brengen deze muzikale happening op tournee

Satyagraha betekent letterlijk “truth force”. De opera wordt gezongen in het Sanskriet, heeft geen doorlopend verhaal en is opgebouwd uit drie aktes. Elk van de drie delen staat voor een periode waarin oorlog en geweld heerst. Waar in Akte 1 de oproep tot geweld en de gevolgen voelbaar worden, staat in Akte 2 het antwoord op de zinloosheid en vernietigende kracht van geweld centraal. Akte 3 verwijst terug naar Akte 1 en roept de vraag op hoe de eindeloze cyclus van geweld te keren is. De goden zwijgen. De mens zelf moet de hoop op een nieuw begin vanuit zijn eigen overtuiging tot leven brengen.

Pagina's

You are here

Adres

bezoekadres
Prinsestraat 42
2513 CE Den Haag

postadres
Postbus 13407
2501 EK Den Haag

070-3637540

Route
Contact
Colofon
Disclaimer

Twitter