Producties

Korzo is één van Nederlands grootste dansproducenten voor jong toptalent. Vanuit thuisbasis Den Haag werken getalenteerde choreografen aan nieuwe voorstellingen en brengen deze op tournee in binnen- en buitenland.

Meestal als avondvullende voorstellingen, maar ook in spannende combinatieprogramma’s zoals DansClick. Met deze succesformule introduceert Korzo ieder seizoen een nieuwe generatie dansmakers op bijzondere wijze bij het Nederlandse publiek. Korzo producties zijn over de hele wereld te zien, van Maastricht tot Groningen en van Taiwan tot Rusland. Bij Korzo zetten beginnende makers hun eerste stappen én brengen gerenommeerde makers als Ann Van den Broek, Duda Paiva, Jiří Kylián, Joeri Dubbe, Samir Calixto, Iván Pérez en Marina Mascarell hun nieuwe voorstellingen in première.

Naast het begeleiden van choreografen maakt Korzo ook naam met het organiseren van succesvolle festivals en evenementen voor danstalent: CaDance Festival, India Dans Festival en Here we live and now.

Get Close to Talent!

DIT SEIZOEN OP TOURNEE:

Het aloude tikkertje in een nieuw jasje

Vijf dansers jagen elkaar op. Ze worden steeds enthousiaster en verliezen zich in talloze variaties van tikkertje. Er ontstaat een speels spel waarin ze samen op zoek gaan naar de regels. Wanneer ben je af? Hoeveel tikkers mogen er zijn? Ga je iemand anders helpen als die in nood is? Jij bent 'm! is een sportieve en dynamische voorstelling van de belofte choreograaf Ryan Djojokarso en theatermaker Bram Jansen waarin de gedragsregels tussen mensen langzaam worden blootgelegd. Uiteindelijk moet iedereen het eens worden over de spelregels, want pas dan kan het echte spelen beginnen. Maar, pas op, want voor je het weet raak je zelf verzeild in dit potje tikkertje!

SIMEON brengt composities van Simeon ten Holt verrassend samen met hedendaagse Indiase dans. Choreografe Kalpana Raghuraman werkte samen met het Haagse Matangi Quartet en creëerde een tweeluik gebaseerd op de beroemde werken Canto Ostinato en Lemniscaat. Kalpana werd gegrepen door de passie en de vastberadenheid waar Ten Holts composities van doordrongen zijn. Ze maakte in 2014 bij Korzo al de succesvoorstelling Kandam Ostinato. In 2017 creëerden de musici en dansers een nieuw perspectief op het werk van Simeon ten Holt met 'het individu' versus 'de groep' en de druk van het dagelijks leven als onderwerp.

'Hoe langer je luistert naar de muziek van Simeon ten Holt, hoe meer je hoort. Deze lijn trek ik door naar het alledaagse leven. Hoe bewuster je naar je eigen leven kijkt, hoe meer je ziet en hoe gemakkelijker je kunt bewegen naar een verandering.' (Kalpana Raghuraman)

Dunja Jocic (Belgrado, 1978), danseres van Club Guy & Roni en choreografe, verraste de afgelopen jaren met een reeks eigenzinnige dansprojecten en films. Haar nieuwe voorstelling gaat in première op Festival Noorderzon. Don’t talk in my sleep is een even hilarische als ernstige dansperformance over een man die, tot haar dood, met zijn moeder samenwoont. Twee dansers, zoon en een moeder, leven in contrasten. Tussen dialoog en zwijgen, afstand en intimiteit en duisternis en lichtheid. Subtiel zoekt Jocic in een filmische collage van huiselijke scènes naar de psychologische gevolgen van hun bijzondere samenzijn.

Astrid Boons creëert in Vestige een omgeving waarin het lichaam wordt geleegd van haar menselijkheid. Alleen een spoor van haar bestaan blijft achter. Het lichaam zoekt in zijn eigen sporen, probeert te grijpen wat het was en wat het wordt; het verlangt ernaar om haar menselijkheid te vinden.

Danslokaal is het jaarlijkse talentontwikkelingsproject van Conny Janssen Danst, waarbij talentvolle makers uitgenodigd worden om nieuw werk te ontwikkelen in samenwerking met de dansers van het Rotterdamse gezelschap. Artistiek leider Conny Janssen, een van de meest toonaangevende choreografen in Nederland, zoekt voor elke editie inspirerende partners en selecteert een bijzondere verscheidenheid aan talent. Voor de 6e editie zijn dat Dunja Jocic (Korzo), Ingrid Berger Myhre (Dansateliers) en Tu Hoang (Conny Janssen Danst). De jonge makers krijgen de kans om binnen de professionele context van het gezelschap te werken aan de ontwikkeling van hun eigen signatuur. Het resultaat is een verrassende dansavond met drie nieuwe werken, gemaakt voor én met de dansers van Conny Janssen Danst.

Na een reeks voorstellingen in de eigen studio in Rotterdam gaan de jonge makers op tournee. Het trouwe publiek van Conny Janssen Danst krijgt zo de kans kennis te maken met het werk van deze jonge, aanstormende choreografen, die op hun beurt zo hun producties ook landelijk onder de aandacht kunnen brengen.

De Russische celliste Maya Fridman is een jonge muziekpionier, die een eigenzinnige voorstelling maakt rond de betoverende muziek van landgenoot Alfred Schnittke. Hij schiep een bovenaardse klankwereld voor Peer Gynt, een ballet over een eigengereide, dromerige wereldreiziger uit Noorwegen die het rijk van de trollen doorkruist. Fridman is musician in residence bij Gaudeamus, de Nederlandse organisatie voor nieuwe muziek.

Met de iconische Japanse pianiste Tomoko Mukaiyama maakt ze een crossdisciplinaire bewerking en blaast dit orkestwerk nieuw leven in. Onzichtbare stemmen spoken door de onaardse muziek, waar licht en toneelbeeld een geheel nieuwe en eigen wereld omheen scheppen. Fridman, die als celliste even gemakkelijk klassiek als rock speelt, voert haar publiek binnen in de sprookjesachtige wereld van deze zwerver, waarin droom en werkelijkheid ongemerkt in elkaar overgaan. Zijn bezoeken aan bestaande landen en mythische rijken krijgen gestalte in sublieme muziek, in een omgeving die de fantasie in licht en beeld overstijgt.

Als één van de belangrijkste schrijvers in de 20e eeuw, stelde James Baldwin belangrijke raciale en seksuele misstanden aan de kaak. Choreograaf Ryan Djojokarso laat zich voor deze voorstelling inspireren door zijn boek Giovanni’s Room (1956). De Amerikaanse David staat op het punt te trouwen met Hella, maar wordt in Parijs hevig verliefd op de Italiaanse Giovanni. We volgen David in de nacht voorafgaand aan de meest afschuwelijke morgen van zijn leven, waarin zijn geliefde er niet meer zal zijn. Er ontvouwt zich een dans waarin zachte intimiteit, mannelijke kameraadschap, seksuele spanning en alles verterende zelfhaat om voorrang strijden. Wat gebeurt er met je, wanneer je zo bang bent dat je niet meer lief kunt hebben? 

“His touch could never fail to make me feel desire; yet his hot, sweet breath also made me want to vomit.” 
uit: Giovanni’s Room
, James Baldwin (1956)

De Philip Glass opera Satyagraha is deel van een trilogie: Einstein on the Beach, Satyagraha en Akhnaten. De gemeente Rotterdam gaf in 1980 opdracht om Satyagraha te componeren. De opera is niet vaak opgevoerd, maar wordt beschouwd als een sleutelwerk in het oeuvre van de componist. Satyagraha is ook de opera waarin de invloed van de Indiase muziek zich in het werk van Glass het duidelijkst manifesteert.

Satyagraha betekent letterlijk “truth force” en is geïnspireerd op Mahatma Gandhi’s concept van geweldloos verzet tegen onrecht. De opera wordt gezongen in het Sanskriet, heeft geen doorlopend verhaal en is opgebouwd uit drie aktes. Elk van de drie delen staat voor een periode waarin oorlog en geweld heerst. Geweld vergelden met geweld - Aischylos beschreef dat 2500 jaar geleden al in de Oresteïa – lost niets op.

De componist gaf persoonlijk toestemming aan Korzo producties en Kwekers in de Kunst om zijn opera uit te voeren in een nieuwe enscenering waarin muziek en dans samen komen. Zestig westerse en Indiase koorzangers, operazangers, Indiase dansers, moderne dansers en musici werken samen om deze muzikale happening op de planken te brengen.

De opera wordt gezongen door Theaterkoor Dario Fo en het Indiase Zangam Koor, samen met operasolisten van Theaterkoor Dario Fo. Iedere Akte is gechoreografeerd door een andere choreograaf: de Indiase Revanta Sarabhai, de Indiaas-Nederlandse choreografe Kalpana Raghuraman en de Hindoestaanse hiphopchoreograaf Shailesh Bahoran. Waar in Akte 1 de oproep tot geweld en de gevolgen voelbaar worden, staat in Akte 2 het antwoord op de zinloosheid en vernietigende kracht van geweld centraal. Akte 3 verwijst terug naar Akte 1 en roept de vraag op hoe de eindeloze cyclus van geweld te keren is. De goden zwijgen. De mens zelf moet de hoop op een nieuw begin vanuit zijn eigen overtuiging tot leven brengen.

Actrice, danseres en choreografe Rukmini Vijayakumar heeft een sterrenstatus in thuisland India. Ook in Korzo maakte zij vorig jaar tijdens het festival grote indruk met haar eigen benadering van Bharatanatyam. Met haar atletische lijf en verrassende kijk op ruimte, dynamiek en emoties weet ze de eeuwenoude dansvorm in een hedendaagse context te plaatsen. Dit jaar heeft zij de felbegeerde internationale residentieplek gekregen, ondersteund door de Kylián Foundation. Rukmini presenteert een avond in drie delen waarin de liefde centraal staat. Via twee traditionele Bharatanatyam dansen neemt ze het publiek mee naar de wereldpremière van een eigenzinnige nieuw creatie.

Jubileumeditie van succesvolle ontdekkingstocht langs de nieuwste generatie dansmakers

Tijdens deze jubileumeditie van DansClick presenteren Korzo en het BNG Cultuurfonds de winnaars van de BNG Cultuurprijs 2018. Het werk van de Fransman Antonin Comestaz getuigt van een groot gevoel voor dynamiek, ruimte, energie en muzikaliteit. Speciaal voor DansClick distilleert hij een geliefde frase uit Surface Image, dat hij oorspronkelijk maakte voor negentien dansers, veertig luidsprekers en een pianiste, en gebruikt dit als basis voor een nieuw duet. Fernando Troya legt in het grimmige trio Essential Rights met drie mannelijke dansers een wereld bloot waarin veel uit te vechten valt. Kim-Jomi Fischer en Marta Alstadsæter pareren de vraag of ze circus of dans maken met zachte en vloeiende performances rond kracht, balans en verhouding en alles wat je daarbinnen kunt laten vliegen en uit het lood kunt laten hangen. ENGEL is geïnspireerd op een gedicht van Toon Tellegen.

Het programma wordt omlijst door videoportretten en een Après Danse, om na te praten met choreografen en dansers. Dat wordt weer 'snoepen van choreografietalent' (Theaterkrant).

Pagina's

You are here

Video

Adres

bezoekadres
Prinsestraat 42
2513 CE Den Haag

postadres
Postbus 13407
2501 EK Den Haag

070-3637540

Route
Contact
Colofon
Disclaimer

Twitter