Korzo gebruikt diverse cookies om uw bezoek aan onze websites zo snel en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Als u onze sites bezoekt gaan wij ervan uit dat u dit goed vindt. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar onze privacyverklaring.
Op vrijdag 25 januari gaat het CaDance festival van start in Den Haag. Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven verricht de opening van het festival in Theater aan het Spui. CaDance toont voor de 19e keer de actuele ontwikkelingen in het rijke Nederlandse danslandschap, met een programma dat niet minder dan 11 wereldpremières en 2 Nederlandse premières omvat. Tot en met 9 februari delen aanstormende en toonaangevende dansmakers hun perspectief op de wereld met een breed publiek.Lees verder...
Er zit iets paradoxaals aan New Stories als thema voor een dansfestival. Bij verhalen denkt men in eerste instantie aan overdracht in woorden. Verhalen helpen ons om de wereld en ons leven te begrijpen, juist omdat ze ons de woorden geven om over ons leven te spreken. Dans is daarentegen een kunstvorm zonder woorden. Dansverhalen verklaren niets, ordenen niets, leggen de wereld niet uit. Toch helpen dansverhalen ons om de wereld en ons leven te begrijpen, juist omdat ze in staat zijn om uit te drukken wat niet in woorden te vatten is.Lees verder...
Gemma Jelier, de nieuwe algemeen directeur van Korzo, heeft haar eerste honderd dagen erop zitten. “De wittebroodsweken zijn voorbij, ik ben niet helemaal nieuw meer, ken inmiddels iedereen. Het is nu tijd om vooruit te kijken. Tijd om uit te dragen wat voor een fantastische dingen hier dagelijks gebeuren.”Lees verder...
Een interview met Noam Vazana door Francis de Souza
Met haar nieuwste project Ke Haber verkent de Israëlische Noam Vazana de wortels van haar Ladino cultuur. Ladino oftewel Judeo-Spaans is de taal van de Sefardische joden, waarvan de oorsprong in Spanje en Portugal ligt. Noams ouders zijn Sefardische Joden uit Marokko, maar verhuisden in de jaren vijftig naar Israël. “Thuis communiceerde mijn oma en ik met elkaar door Ladino liederen te zingen”, vertelt Noam. Mijn vader wilde namelijk dat er thuis alleen Hebreeuws gesproken zou worden. Ladino liederen zingen mocht echter wel.”Lees verder...
Een interview met Gregory Charette door René van Peer
Vijf jaar bestaat Oerknal. Het Haagse ensemble viert dat in Korzo met de presentatie van hun debuut-cd narrow / numerous met vijf stukken van vijf componisten. Gregory Charette, artistiek leider en dirigent van Oerknal, omschrijft het ensemble als bipolair. Tussen die uitersten is alles mogelijk.Lees verder...
Vijftien performers uit het fysiek theater en circus rennen tegen een muur. Ze proberen zo hoog mogelijk te komen, er overheen te raken, eraan voorbij te gaan. Floor van Leeuwen won met het theatercollectief Schwalbe in 2014 al de BNG Nieuwe Makersprijs en ze speelde onder andere bij Lotte van den Berg en Boogaerdt & van der Schoot. Nu regisseert ze haar eerste eigen voorstelling MUUR. Nieuwsgierig naar wie deze jonge maakster is, vroegen we haar alvast iets te vertellen over het creatieproces.Lees verder...
'People in the group and our interaction during the process is another kind of magic.'
In aanloop naar de voorstelling werden de dansers van Welcome to (y)our lifegevraagd om op hun eigen manier vorm te geven wat deelname aan het project voor hen betekent. Deelneemster Ksenya Kulchytska schreef een gedicht.Lees verder...
Het liefst vertelt de Sloveense componiste Petra Strahovnik (Celje, 1986) zo min mogelijk over haar muziek. Zelfs een titel geeft al te veel weg, vindt ze. ‘Idealiter gaat een luisteraar open en vrij naar een concert en interpreteert zelf wat hij of zij hoort. Ook een titel beïnvloedt het verwachtingspatroon van de luisteraar. Dat wil ik eigenlijk vermijden.’Lees verder...