epic classics

Ken je klassiekers. Van literaire hoogstandjes tot muzikale uitblinkers en epische voorbodes. Vind je weg langs gebaande paden en laat je verrassen door een onwaarschijnlijke zijsprong die de loop van de geschiedenis blijvend veranderd.

Elektronische muziek, een piano waarop Schubert wordt gespeeld, vier lichamen en een countertenor zijn de gelijkwaardige hoofdrolspelers in het tweeluik LIEDERDUETT van Compagnia Zappalà Danza, één van de meest gerenommeerde dansgezelschappen van Italië. In een poëtisch evenwicht tussen zang, muziek en dans laat choreograaf Robert Zappalà zich inspireren door het verhaal van Kaïn en Abel. In deel één Corpo a corpo wordt het conflict tussen de wens om te blijven en die om te vertrekken getransformeerd naar hedendaagse burgeroorlogen, massamigratie en dood. De rouw als bouwsteen van de wereld. Maar wat als Kaïn Abel niet had gedood? Tegenhanger Come le ali neemt dit utopische idee als vertrekpunt. Twee lichamen versmelten in een nieuw organisme, een symbiose voorbij het conflict, waarin gelijkwaardigheid voorop staat. Een tweeluik dat direct je zenuwbanen binnendringt.

Stephen Shropshire staat bekend om zijn gedetailleerde, virtuoze bewegingstaal en muzikale sensibiliteit. Zijn laatste duet We Are Nowhere Else But Here, dat hij maakte op de klanken van Beethoven en Schubert, werd alom geroemd en won de Zwaan voor de ‘meest indrukwekkende dansvoorstelling 2018’. Nu neemt hij in opdracht van Stiftsmusik Stuttgart de achttiende-eeuwse Cantata BWV 82 van Bach als uitgangspunt en zet hij de constante transformatie van mensenlevens centraal. De dansers gaan een intens samenspel aan met zowel de muziek van Bach als een nieuwe compositie van de internationaal befaamde componist Thom Willems en onthullen op ontroerende wijze de essentie van het menselijk bestaan.

Vorig seizoen was de voorstelling al in de theaters te zien en wegens groot succes wordt De Sprookjeskoningin opnieuw vertoond. Op de klanken van de ontroerend mooie muziek van Purcell, gespeeld door zeven muzikanten van het Jong Nederlands Blazers Ensemble, creëren de poppen van Duda Paiva Company een feestelijk, absurd komisch en soms sinister en duister universum. Titania en Oberon uit Shakespeare’s Midzomernachtsdroom doen er alles aan om de echte liefde te vinden en dit gaat gepaard met een hoop verwarring en misverstanden. Het verbluffende De Sprookjeskoningin geeft een eigentijdse twist aan dit aloude verhaal en laat kinderen en ouders schateren van plezier.

Uitverkochte nachtclubs, dansvloeren vol uitbundig publiek en boxen waaruit opzwepende muziek knalt. De rave-cultuur van de jaren ’80, met de Amsterdamse RoxY als creatief middelpunt, veroorzaakte een ware revolutie in de uitgaansscene en dient nu als inspiratiebron voor Mechanical Ecstasy. Dus verwacht geen zitplekken, maar een grote wervelende dansvloer waar de muzikanten van Slagwerk Den Haag de elektronische tracks van topproducers Thijs de Vlieger en Jan-Bas Bollen de ruimte inslingeren, terwijl de dansers van Club Guy & Roni hun lichamen tot het uiterste inzetten. Met een taal spuwende actrice in het midden laten ze feest en voorstelling dwars door elkaar heen lopen.

De voorstelling vloeit over in het eindfeest van CaDance.

Tijdens Unboxing Ballet tonen de twaalf jonge toptalenten van de Junior Company van Het Nationale Ballet hun veelzijdigheid. Dit spannende programma combineert klassiek ballet van het hoogste niveau met nieuw werk van eigentijdse choreografen. De avond begint met het ballet Fuse van Charlotte Edmonds en Petipa’s virtuoze Paquita Suite in een bewerking van Rachel Beaujean. De laatste werd door de Volkskrant omschreven als ‘een Bengaals vuurwerk van spitzenvariaties’. Twee werken komen voort uit de Choreography Academy van het gezelschap. Zo creëerde grand sujet van Het Nationale Ballet Milena Sidorova het geestige WITHDRAWN en toont Daniela Cardim What Got You Here waarvoor ze zich liet inspireren door Bill Brysons boek over het ontstaan van de wereld. Een bekende uit de Haagse danswereld is Wubkje Kuindersma; ze is opnieuw uitgenodigd nadat haar vorige creatie internationaal succes boekte. De avond sluit spetterend af met een nieuwe creatie van Ernst Meisner, de bevlogen artistiek coördinator van de Junior Company.

‘Zowel op gebied van de liefde als de wraak zijn vrouwen veel wreder dan mannen.’ Uit Nietzsche’s Voorbij Goed en Kwaad (Jenseits von Gut und Böse)

De Braziliaanse Samir Calixto maakte in de afgelopen jaren indruk met zijn compromisloze kruising van pure muzikaliteit en intense lichamelijkheid. Hij graaft net zo diep in de thematiek van zijn voorstellingen tot deze een tijdloze kwaliteit krijgen. W is het tweede deel van een tweeluik waarvoor Calixto zich laat inspireren door de filosofie van Nietzsche. Na het introverte en lyrische, door mannen gedanste M, maken in W vijf imponerende danseressen met meedogenloze fysieke inspanningen de kracht, woede en wellust voelbaar die in de mythes rond vrouwen zo nadrukkelijk aanwezig zijn. Op een klankdecor waarin echo’s van Wagners Wesendonck liederen en Tristan en Isolde verwerkt zijn, brengen ze onze obsessieve zoektocht naar de waarheid voor het voetlicht. Ze pellen de lagen af tot alleen hun kwetsbaarheid en barbaarsheid nog te zien zijn.

You are here

Adres

bezoekadres
Prinsestraat 42
2513 CE Den Haag

postadres
Postbus 13407
2501 EK Den Haag

070-3637540

Route
Contact
Colofon
Disclaimer

Twitter