A long talk to oneself, KIM Bora

2014 weer succesjaar voor Korzo


2014 SUCCESJAAR

Het gaat goed met Korzo. 2014 was een succesvol jaar. Korzo bereikte in totaal 69.943 bezoekers, een stijgende lijn die ingezet is na het succes van 2013 waarin het aantal bezoekers al stevig was gegroeid naar 64.374. Choreografen wonnen belangrijke prijzen; Samir Calixto de BNG Bank Dansprijs en Joeri Dubbe de Scapino Productieprijs. En Korzo viel op door bijzondere projecten als het Kylián Festival, India Dans Festival, een Koreaanse editie van Voorjaarsontwaken, Crosstown en muziekprojecten als de Calliope week en Dag in de Branding. De diversiteit aan projecten zorgden ook voor een diversiteit aan publieksgroepen die hun weg wisten te vinden naar Korzo. Nieuwe projecten vormden een kans om nieuwe makers te presenteren en nieuw publiek te bereiken voor hun werk. Ten slotte werd in 2014 ook het 30-jarig bestaan gevierd van Korzo onder het motto ‘Proud to be 30’.

Het succes hangt samen met een groeiende zichtbaarheid van Korzo en de betrokkenheid en aandacht voor de investering in jong toptalent. De toptalenten van Korzo worden op de voet gevolgd door journalisten, financiers, programmeurs en het publiek. Korzo is een ontmoetingsplek geworden voor zowel de professionals uit de podiumkunsten als de amateurbeoefenaars en de theaterbezoeker.

Zorgen zijn er ook, ondanks alle successen. De gevolgen van de bezuinigingen zijn nog altijd voelbaar, om ons heen, maar ook binnen de organisatie. Verschillende collega-instellingen staan te wankelen of vallen om, en in de sector begint de werkdruk zijn tol te eisen. Ook voor Korzo blijft de financiering van projecten nog altijd onzeker en de projectmatige manier van financieren heeft zijn weerslag op de organisatie. Het jaar 2014 stond dan ook in het teken van het zoeken van de balans tussen grote ambities en beperkte mogelijkheden en middelen.

DE ROL VAN KORZO: LOKAAL, NATIONAAL EN INTERNATIONAAL
Iets wat niet bij iedereen bekend is, is dat Korzo zich naast zijn actieve rol in Den Haag en Nederland, over de hele wereld beweegt, internationale samenwerkingen en uitwisseling aangaat en voorstellingen toont in India, Japan, Rusland, Chili, Argentinië, Brazilië, Polen, Senegal, Duitsland, België, Groot-Brittanië, Frankrijk, Taiwan, Litouwen, Hongarije, Tsjechië, Griekenland, Malta en Spanje. Met dans en muziek als disciplines opereert Korzo in een breed internationaal netwerk. En kunstenaars en producenten van over de hele wereld komen naar Korzo om talent te scouten, samenwerkingen aan te gaan en werk te tonen.

Tegelijkertijd investeert Korzo als cultureel huis ook in zijn directe omgeving. Korzo voelt de verantwoordelijkheid om het belang van kunst aan jongeren over te brengen. Korzo investeert daarom in duurzame relaties met het onderwijs, zoals met het project ‘Kunstinstelling als Klaslokaal’, een samenwerking met de Johan de Witt Scholengroep. Met Crosstown biedt Korzo Haagse jongeren vanaf 14 jaar de kans hun creatieve dansambities onder professionele begeleiding te ontdekken en te ontwikkelen middels lessen en het maken van voorstellingen. Korzo streeft er daarnaast naar om ook haar publiek educatiemogelijkheden te bieden in de vorm van randprogrammering. Zo vinden er in Korzo veel workshops en voor- en nagesprekken plaats rondom voorstellingen om zo het publiek een context te bieden. Een van de meest succesvolle formules is de Monday Movement Class, waarin het publiek in een open les kennis kan maken met werk van makers.

Het Jaarverslag met alle activiteiten staat online. Klik hier om het te lezen.

You are here

Adres

bezoekadres
Prinsestraat 42
2513 CE Den Haag

postadres
Postbus 13407
2501 EK Den Haag

070-3637540

Route
Contact
Colofon
Disclaimer

Twitter