Korzo is geen eindstation, maar een tussenstop

door Astrid van Leeuwen

Gemma Jelier, de nieuwe algemeen directeur van Korzo, heeft haar eerste honderd dagen erop zitten. “De wittebroodsweken zijn voorbij, ik ben niet helemaal nieuw meer, ken inmiddels iedereen. Het is nu tijd om vooruit te kijken. Tijd om uit te dragen wat voor een fantastische dingen hier dagelijks gebeuren.”

‘Bestemming bereikt’. Die tekst zag Gemma Jelier steeds op de routeplanner van haar telefoon alle keren dat ze, nog voor haar indiensttreding, bij Korzo arriveerde. En telkens dacht ze: neehee, dat klopt niet. Dat moet zijn: ‘U bevindt zich nu hier’. “Korzo is geen bestemming, geen eindstation. Het is een tussenstop. Een plaats waar mensen samenkomen, waar makers en performers alle kansen krijgen om zich verder te ontwikkelen, om daarna weer verder te trekken, ieder via zijn of haar eigen pad.”

Al tijdens haar studie Theaterwetenschap werd Gemma (nu 46) ‘een beetje verliefd’ op het theater en productiehuis aan de Haagse Prinsestraat. “Ik liep stage bij theaterproductiebureau Naranti, dat onder meer voor Emio Greco en Pieter C.  Scholten werkte, en voorafgaand aan hun prachtige voorstelling Bianco, uitgebracht in het CaDance Festival van 1996, mocht ik het toneel dweilen. Ik weet het nog zó goed, die dansvloer moest kraakhelder wit zijn.”

Gemma leerde Korzo in de jaren daarna kennen als ‘de plek in Nederland waar het gebeurde’. “Het was dé ‘place to be’, de underground van de dans- en muziekwereld, de plaats waar de nieuwste, spannendste ontwikkelingen zich voltrokken.” En dat imago wil ze terugveroveren. “Met mijn aantreden is het moment aangebroken om meer naar buiten te treden. Om te laten zien wat voor een geweldige club mensen zich hier dagelijks inspant om choreografen, componisten en andere kunstenaars te helpen bij het vinden van hun pad, om uit te dragen wat voor een fantastische dingen hier gebeuren.”

Kriebelen

Het was voormalig bestuursvoorzitter Ard van Rijn die haar vroeg of ze de advertentie voor de vacature van algemeen directeur van Korzo had gezien. “‘Ja’, antwoordde ik, ‘maar ik ga niet solliciteren’. Ik had het erg naar mijn zin in mijn vorige baan bij de Arnhemse Hogeschool voor de Kunsten ArtEZ, woonde met mijn man Fons en onze hond Messi heel prettig in Amersfoort. Maar de dagen erna begon het toch te kriebelen. Ik realiseerde me dat in deze baan eigenlijk alle dingen samenkomen waar ik de afgelopen twintig jaar aan heb gewerkt. Daarbij: wonen aan zee, dat leek me ook wel wat.”

Gemma begon haar carrière in 1996 met het runnen van een eigen theaterproductiekantoor. Daarna werkte ze onder meer bij Festival Etcetera, bij Huis (en Festival) aan de Werf en, voor langere tijd, als algemeen directeur van Springdance. “Die laatste functie was heel bepalend voor mijn carrière. Ik ontdekte wat een geweldige kruisbestuiving er kan ontstaan wanneer je je enerzijds op talentontwikkeling richt en anderzijds een internationaal festival bent. Daarnaast koos ik met deze baan nadrukkelijk voor de dans en performancekunst, wat voor mij veel deuren binnen de danswereld heeft geopend. Opeens word je gezien als specialist.” Lachend: “Tijdens een van mijn sollicitatiegesprekken bij Korzo vroeg Shane Burmania, programmeur nieuwe muziek, mij: ‘Wat weet je eigenlijk van muziek?’ Ik zie: ‘Niets’, waarop hij zei: ‘Goed zo!’ Al is dat ‘niets’ wel weer relatief, want ik speel al jaren piano.”

Na Springdance volgden andere functies, waarvan met name de laatste, als hoofd van de dansafdeling van de Arnhemse Hogeschool voor de Kunsten, ook bepalend voor haar ontwikkeling was. “Ik ben nooit zo’n held geweest in het spreken voor groepen, maar als boegbeeld van een opleiding móét je wel, en het fijne is: nu kost het mij geen enkele moeite meer.”

Mexicaanse sombrero’s

Haar honderdste Korzo-dag – op de dag van dit interview – vierde Gemma met een Mexicaanse lunch, inclusief sombrero’s, voor het hele personeel. “Honderd dagen schijnt een magisch getal te zijn. Men zegt dat je die tijd nodig hebt om te zien wat er in een organisatie speelt.”

Ze is enthousiast over ‘wat ze aantrof’. “Korzo is een prima functionerend ‘lichaam’, met een stel fantastische programmeurs. Wat, vergeleken met hiervoor, anders is, is dat er nu één directeur is, één iemand die zegt: die kant gaan we op.” Ze heeft daarover, uiteraard, duidelijke ideeën. “We leven in een veranderende wereld, een wereld van snelheid en vluchtigheid. Dat maakt het extra belangrijk dat er plaatsen als Korzo zijn, waar je als kunstenaar de tijd en ruimte hebt om dingen uit te proberen, om te vallen en weer op te staan. Daarbij hoort, vind ik, ook voeding van buitenaf. Ik wil dus graag verbindingen met andere disciplines tot stand brengen, zoals met architectuur en urban design, en ik wil meer aansluiten bij thema’s die in de stad leven.”

Gevraagd naar haar gedroomde situatie over vijf jaar, zegt ze: “Ik hoop dat Korzo dan een ontmoetingsplek is waar de deur altijd openstaat, een plek om even halt te houden. Om kennis te maken met de jongste ontwikkelingen op dans- en muziekgebied, nieuwe dingen te ontdekken, andere mensen te ontmoeten en om zelf ook bij te dragen. Passend bij de jonge generatie van makers die momenteel de wereld verovert. Ik zie Korzo als een hybride theater en productiehuis waar vrijheid en respect hand in hand gaan. Dat makkelijk (digitaal) vindbaar is en dat de rol van een open gesprekspartner voor makers en publiek vervult. Een knooppunt, ‘hub’, doorvoerhaven, vrijplaats, ‘drive-through’ of gewoon even een rustpunt.”

Gemma's tips in september

do 6 sep Me, Peer Gynt Maya Fridman & Tomoko Mukaiyama
zo 9 sep All there is - Welcome to The Hague!
za 29 & zo 30 sep Face Nord Un loup pur l'homme (Cirque Mania)
 

Posted on 30 August 2018 | 0 reacties

You are here

Adres

bezoekadres
Prinsestraat 42
2513 CE Den Haag

postadres
Postbus 13407
2501 EK Den Haag

070-3637540

Route
Contact
Colofon
Disclaimer

Twitter