Producties

Korzo is één van Nederlands grootste dansproducenten voor jong toptalent. Vanuit thuisbasis Den Haag werken getalenteerde choreografen aan nieuwe voorstellingen en brengen deze op tournee in binnen- en buitenland.

Meestal als avondvullende voorstellingen, maar ook in spannende combinatieprogramma’s zoals DansClick. Met deze succesformule introduceert Korzo ieder seizoen een nieuwe generatie dansmakers op bijzondere wijze bij het Nederlandse publiek. Korzo producties zijn over de hele wereld te zien, van Maastricht tot Groningen en van Taiwan tot Rusland. Bij Korzo zetten beginnende makers hun eerste stappen én brengen gerenommeerde makers als Ann Van den Broek, Duda Paiva, Jiří Kylián, Joeri Dubbe, Samir Calixto, Iván Pérez en Marina Mascarell hun nieuwe voorstellingen in première.

Naast het begeleiden van choreografen maakt Korzo ook naam met het organiseren van succesvolle festivals en evenementen voor danstalent: CaDance Festival, India Dans Festival en Here we live and now.

Get Close to Talent!

DIT SEIZOEN OP TOURNEE:

Jubileumeditie van succesvolle ontdekkingstocht langs de nieuwste generatie dansmakers

Tijdens deze jubileumeditie van DansClick presenteren Korzo en het BNG Cultuurfonds de winnaars van de BNG Bank Dansprijs 2018. Het werk van de Fransman Antonin Comestaz getuigt van een groot gevoel voor dynamiek, ruimte, energie en muzikaliteit. Speciaal voor DansClick distilleert hij een geliefde frase uit Surface Image, dat hij oorspronkelijk maakte voor negentien dansers, veertig luidsprekers en een pianiste, en gebruikt dit als basis voor een nieuw duet genaamd Ü. Fernando Troya legt in het grimmige trio Essential Rights met drie mannelijke dansers een wereld bloot waarin veel uit te vechten valt. Kim-Jomi Fischer en Marta Alstadsæter pareren de vraag of ze circus of dans maken met zachte en vloeiende performances rond kracht, balans en verhouding en alles wat je daarbinnen kunt laten vliegen en uit het lood kunt laten hangen. ENGEL is geïnspireerd op een gedicht van Toon Tellegen.

Het programma wordt omlijst door videoportretten en een Après Danse, om na te praten met choreografen en dansers. Dat wordt weer 'snoepen van choreografietalent' (Theaterkrant).

‘Zowel op gebied van de liefde als de wraak zijn vrouwen veel wreder dan mannen.’ Uit Nietzsche’s Voorbij Goed en Kwaad (Jenseits von Gut und Böse)

De Braziliaanse Samir Calixto maakte in de afgelopen jaren indruk met zijn compromisloze kruising van pure muzikaliteit en intense lichamelijkheid. Hij graaft net zo diep in de thematiek van zijn voorstellingen tot deze een tijdloze kwaliteit krijgen. W is het tweede deel van een tweeluik waarvoor Calixto zich laat inspireren door de filosofie van Nietzsche. Na het introverte en lyrische, door mannen gedanste M, maken in W vijf imponerende danseressen met meedogenloze fysieke inspanningen de kracht, woede en wellust voelbaar die in de mythes rond vrouwen zo nadrukkelijk aanwezig zijn. Op een klankdecor waarin echo’s van Wagners Wesendonck liederen en Tristan en Isolde verwerkt zijn, brengen ze onze obsessieve zoektocht naar de waarheid voor het voetlicht. Ze pellen de lagen af tot alleen hun kwetsbaarheid en barbaarsheid nog te zien zijn.

Choreograaf Ryan Djojokarso is gefascineerd door menselijke relaties en sociaal gedrag. Met een flinke dosis humor vertaalt hij grote thema´s naar speelse en ontroerende voorstellingen. In zijn nieuwste productie Mom:Me duikt hij in de band tussen moeder en kind. Een band die in onze maatschappij ogenschijnlijk niet te verbreken is, maar die toch soms verbroken is of flinke barsten vertoont. Djojokarso put uit de veranderende relatie met zijn eigen moeder en brengt spel, dans en live muziek samen in een monumentaal decor. Mom:Me is een multidisciplinair pareltje over een thema dat ons allemaal raakt.

Het aloude tikkertje in een nieuw jasje

Vijf dansers jagen elkaar op. Ze worden steeds enthousiaster en verliezen zich in talloze variaties van tikkertje. Er ontstaat een speels spel waarin ze samen op zoek gaan naar de regels. Wanneer ben je af? Hoeveel tikkers mogen er zijn? Ga je iemand anders helpen als die in nood is? Jij bent 'm! is een sportieve en dynamische voorstelling van de belofte choreograaf Ryan Djojokarso en theatermaker Bram Jansen waarin de gedragsregels tussen mensen langzaam worden blootgelegd. Uiteindelijk moet iedereen het eens worden over de spelregels, want pas dan kan het echte spelen beginnen. Maar, pas op, want voor je het weet raak je zelf verzeild in dit potje tikkertje!

De stad Den Haag vormt de sfeervolle entourage voor het locatieproject 4x4, dat inmiddels is uitgegroeid tot een waardevolle traditie in CaDance. Vier jonge makers zijn dit keer in de Archipelbuurt en Willemspark neergestreken, daar waar Den Haags grootste verhalenverteller Louis Couperus zijn inspiratie vond. De statige, 19e-eeuwse wijk vormt een sterk contrast met deze choreografen die midden in de samenleving van nu staan en wortels hebben in een diversiteit aan dansstijlen: modern, urban en Indiase dans. Zij brengen hun eigen persoonlijke verhaal in korte choreografieën naar monumentale gebouwen en hippe hotspots. Je kunt de dansers bijna aanraken in deze sfeervolle miniaturen die je een nieuw perspectief op Den Haag en op de dans bieden.

Nadat Antonin Rioche Bonnie Basslers TED Talk over ‘90% bacteria, 10% human’ ontdekte, is hij meer geïnteresseerd geraakt in het gedrag van bacteriën. Bacteriën vertonen sociaal gedrag, net als wij. We bestaan allemaal uit bacteriën en sommige bacteriën zijn in staat licht te produceren als ze zich van elkaars aanwezigheid bewust zijn. Antonin wilde nieuw werk creëren dat gaat over menselijk gedragsbioluminescentie (de productie en emissie van licht door een levend organisme). Hij liet zich voor The Others inspireren door bacteriën, zowel als iets wetenschappelijks, maar vooral ook door zijn relaties met andere mensen. Het is hem vaak opgevallen dat hij zich op zijn gemak voelt als hij met één persoon praat, maar als er een derde persoon bij komt wordt het een gesprek, in een groep van vier mensen voelt hij zich zelfs gekleineerd. Hoe meer mensen zich in het gesprek mengen, hoe meer hij het gevoel heeft dat hij aan het verdwijnen is. Alsof hij niet meer met anderen kan leven.

Mijn felle en angstige relatie met andere mensen. De schoonheid van de gemeenschap. De schoonheid om je niet eenzaam te voelen, omdat we dat niet zijn.

Licht en geluid zijn cruciale katalysatoren voor het werk van Antonin. Verlichting wordt gebruikt om geleidelijk de dansers en hun gezichten te onthullen, waarbij ze voortdurend met schaduwen en silhouetten spelen voordat de dansers in het volle licht te zien zijn. De soundscape is een mix van vooraf opgenomen en live composities die allemaal voor dit stuk zijn ontwikkeld. Het originele nummer en de tekst zijn geschreven tijdens het maakproces. Tijdens de voorstelling wordt er een speciaal ontworpen set microfoons gebruikt om niet alleen de geluiden te versterken die de artiesten op het podium creëren, maar ook om andere geluiden in relatie tot hun beweging hoorbaar te maken. Voor elke uitvoering zijn geluid en beweging op een geheel unieke manier met elkaar verweven.

Dunja Jocic is een van de spannendste, nieuwe choreografen in Nederland, die in 2018 de Prijs van de Nederlandse Dansdagen ontving. Vanuit een even originele als compromisloze visie op dans maakt zij hallucinerende en filmische voorstellingen met een elektrisch geladen en grillig virtuoze danstaal. In haar nieuwste voorstelling The Protagonist volgen we een narcistische, computerverslaafde jonge vrouw. Ze raakt dieper en dieper verstrikt in de digitale wereld en kan zich steeds moeilijker staande houden. In een poging grip te krijgen op haar leven, gaat ze rigoureus offline. Haar toevlucht tot de analoge wereld veroorzaakt een stroom aan surrealistische dagdromen, waarin het heden zich met het verleden van de mythische, gewelddadige en tragische Queen Mary van Engeland a.k.a. Bloody Mary vermengt. In een verbluffende beeldenstroom vecht de vrouw voor het behoud van haar identiteit.

Choreografietalent Astrid Boons danste bij Dansgroep Amsterdam, Nederlands Dans Theater 2 en GöteborgsOperans Danskompani voordat ze zelf aan de slag ging als choreograaf. Ze overdonderde met de even intense als intrigerende duetten Rhizoma en Vestige en brengt nu haar eerste avondvullende productie op de planken. In het poëtische Fields versmelten de dansers met hun omgeving. Lichamen, ruimte en tijd lijken transparant te worden en doorbreken elkaars grenzen. In deze zintuigelijke voorstelling verliezen de dansers zichzelf en lijken ze alleen nog maar als materie in samenspraak met de andere elementen te bestaan. In een spel van dans, muziek en licht creëert Fields beelden die alle zintuigen prikkelen en associaties ontfutselen die wegglippen zodra je ze wilt pakken.

Ryan Djojokarso maakt speelse, grappige en ontroerende voorstellingen waarin hij dans vermengt met sport en spel. Ditmaal spelen we verstoppertje. Met Josje die van auto’s houdt en met Anton die zich graag als Assepoester verkleed, met vechtersbaasje Kim en huilebalk Seth en met Rik die het liefste met Frank speelt omdat hij stiekem een beetje verliefd op hem is. Verstoppen voor de ander, voor de rest. Want niet alleen willen ze niet gevonden worden, ze zijn ook bang om te worden uitgelachen of gepest. Wie niet weg is, is gezien gaat over het geaccepteerd willen worden. Ook als je niet cool bent zoals de anderen of andere gevoelens hebt. Want verstoppen wij ons niet allemaal ergens achter? Een dansend sprookje dat gaat over het anders zijn en dat het helemaal oké is om jezelf te zijn.

Pokorný’s voorstellingen kenmerken zich door inventiviteit en een virtuoze bewegingstaal. Maar hij vertrekt meestal vanuit concrete persoonlijke ervaringen, de psychologische staat van de mens en de structuren waarin wij samenleven. Het is zijn manier om via dans over de grote ideeën en idealen te spreken – die alleen maar bestaan wanneer ze in een persoonlijk leven betekenis hebben. Zijn eerste avondvullende voorstelling, The Little Great People, bestaat uit drie afzonderlijke duetten. Pokorný werd geïnspireerd door de tegenstellingen die in de menselijke natuur bestaan. Ieder duet is gewijd aan een ander gebied van tegenstrijdigheden die samen een diversiteit vormen waarin de toeschouwer zijn eigen plek vindt. Via het lichaam van een danser wordt de bezoeker in staat gesteld zich te identificeren met de verhalen van anderen en zo zijn eigen verhaal te ontdekken.

Pagina's

You are here

Video

Adres

bezoekadres
Prinsestraat 42
2513 CE Den Haag

postadres
Postbus 13407
2501 EK Den Haag

070-3637540

Route
Contact
Colofon
Disclaimer

Twitter